23948sdkhjf

Stark tillväxt för Boozt – tror på ännu större marknadsandel

Fortsatt medvind för Boozt. Svenska e-handelsbolaget redovisar tillväxt under andra kvartalet.

Boozt växte mer än marknaden under det andra kvartalet och enligt e-handelsbolaget finns det goda möjligheter att ta ännu större marknadsandelar under det andra halvåret.

Det säger Boozts finanschef Sandra Gadd till Nyhetsbyrån Direkt.

Boozts andra kvartal fick en bra start tack vare välfyllda lager av vår-/sommarkollektioner och att den försenade vårförsäljningen fick fart när det blev bättre väder i hela Norden.

– Det är en stark tillväxt i kvartalet med tanke på hur marknaden ser ut och tittar man på konkurrenssituationen och våra internationella konkurrenter som vi jämför oss med så tycker vi att det är en väldigt stark tillväxt, säger Sandra Gadd.

Mot slutet av kvartalet var försäljningen dock mer dämpad och tillväxten lägre till följd av ett försiktigare kundbeteende.

– Det är ofta så, under våren är man ganska väderberoende men man märker på de olika geografiska marknaderna att det går lite upp och ner för hur avvaktande kunderna är, säger Sandra Gadd.

I fredagens rapport snävar Boozt in sina prognosintervall för såväl tillväxt som justerat rörelseresultat helåret 2023. Vad gäller nettoomsättningen spås nu en tillväxt på 7,5-12,5 procent, att jämföra med tidigare prognoser om en tillväxt på 5-15 procent.

Första halvåret var försäljningstillväxten 7,9 procent, vilket är lite i underkant av mittenpunkten på ert nya prognosintervall.

– Ska vi nå mittpunkten på 10 procent så måste vi växa lite mera och det är det vi säger att vi tror. Vi har en väldigt stark balansräkning och en lagerposition med en sammansättning som vi jobbat väldigt aktivt med så vi tycker att vi är väldigt redo för den här säsongen som ska komma. Vi tror att det finns goda möjligheter att ta ännu större marknadsandelar än vad vi gjort hittills, säger Sandra Gadd och tillägger:

– Vi tror att det blir ett hårt år för konsumenter och att marknaden kommer att vara utmanande. Men däremot vågar vi tro på vår egen förmåga där vi blir relativt starkare.

Boozt inledde 2023 med antagandet att kunna bibehålla bruttomarginalen. Det första halvåret blev marginalen 40,5 procent, att jämföra med 40,4 procent motsvarande period 2022. Enligt finanschefen är siktet fortfarande inställt på en bibehållen bruttomarginal 2023 jämfört med 2022.

– Det känns rimligt att vi ska ligga runt 40 procent. Anledningen till att vi känner oss hyfsat komfortabla med det är att även om produktmarginalen kan vara pressad så gör vår storlek att vi har andra intäktsströmmar som gör att vi kan hålla bruttomarginalen runt den här nivån, säger Sandra Gadd.

I samband med en kapitalmarknadsdag i våras uppgav Boozt att ambitionen är att återbetala kapital till aktieägarna om 800 miljoner kronor från dubbelnoteringen på Nasdaq Köpenhamn under de kommande tre åren, förutsatt att marknaden är stabil eller utvecklas positivt. I somras inleddes ett återköpsprogram om 200 miljoner kronor som ett första steg i återbetalningsplanen.

– Vi börjar lite försiktigt men allting är enligt plan, kommenterar finanschefen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084