23948sdkhjf

Butiksdöd hotar när köttberget går i pension

En ny undersökning från Företagarna, Nutek och Sifo visar att så många som 90 000 företag riskerar att försvinna i samband med 40-talisternas pension. För handeln innebär det att 10 000 företag hotas. I sin krönika resonerar Mats Wallin kring konsekvenserna i form av färre jobb, förlorad kunskap och vad man kan göra för att förbereda generationsskiftet.

Liknelsen mellan oss 40-talister och ett köttberg känns mest fånig. Låt oss hoppas att det var en tillfällig språklig groda från finansministerns sida. Ska man över huvud taget använda metaforer känns årgångsviner mer lyckat. För problemet har en tydlig komplexitet, där en av de stora frågorna är vad som händer med företagen när 40-talisterna går i pension. Enligt undersökningar av Företagarna, Nutek och SIFO riskerar 90000 företag (med 160.000 anställda) att försvinna i samband med 40-talisternas pensionsavgångar. En gigantisk kapitalförstöring i färre jobb samt att värdefull kunskap och erfarenhet går förlorad. Översätter man dessa siffror till handelns värld riskerar ca 730 detaljhandelsföretag att läggas ned direkt och 4600 löper stor risk att misslyckas (för partihandels- och varuförmedlingsföretagen är motsvarande siffror ca 540 respektive 3400). Visst ska fina viner lagras länge, de blir oftast bara bättre och bättre med åren, men de bör också avnjutas när de är som bäst. Huvudansvaret för att planera för ett ägarskifte ligger självklart på företagaren själv. Inte tänka ”jag har inte tid – jag behöver lägga all tid på den dagliga driften av mitt företag”. Det är kortsiktigt. Tid lagd på att förbereda inför ett ägarskifte är lika med ökad prissumma för företaget. Det är många hinder - utöver de mentala - som företagaren skall övervinna, till exempel; • Söka information • Paketera företaget på ett optimalt sätt • Identifiera och möta olika potentiella övertagare • Övertagandeprocessen med kvalificerat behov av till exempel juridisk och finansiell rådgivning Vid samtal med ett antal ledare för frivilliga kedjor och franchisesystem är min uppfattning att det knappt finns någon kedja som arbetar förebyggande med detta från centralt håll. De frivilliga kedjorna jobbar med väldigt tajta budgetar och, precis som hos många av småföretagen, med en stor kortsiktighet. Proaktivitet kring ägarskiftesfrågor skjuts på framtiden och det görs enbart ”brandkårsutryckningar”. Därför vill jag skicka en uppmaning till alla branschföreningar, frivilliga kedjor och franchisegivare; ägarskiftesfrågorna börjar bli akuta. Ni har ett stort ansvar att professionellt arbeta förebyggande med ägarskiftesfrågorna och både driva på och stödja ägarna till era lokala enheter. Det bästa tipset till företagaren är att börja planera i tid, en normal tidsrymd från första tanke till genomförande är cirka 5 år. Mats Wallin Vd Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11