23948sdkhjf

Cancerns goda sidor

INTERVJUN Guldsmeden Suzanne Färnert driver en guldsmedsbutik och ateljé i Uppsala. Hemmavid är hon känd för sin förmåga att skapa läckra och lockande skyltfönster och hjälper ibland kolleger att skylta inför högtider. Våren 2003 fick hon diagnosen äggstockscancer. Det ledde till ett bokförlag och papperscoachen "Kraftboken".

Suzanne Färnert säger att det är tur att hon hade butiken under tiden hon var sjuk. – Då var jag tvungen att sminka mig, klä på mig och fixa håret och gå till jobbet och le och prata med kunder i stället för att ligga hemma och tycka synd om mig själv. Samtidigt hade jag givetvis förmånen att kunna ta en förmiddag ledigt när det kändes som tyngst, säger hon. Suzanne Färnert valde att vara ärlig och öppen med sjukdomen gentemot sina kunder. Under cellgiftsbehandligen när hon hade ett bandage på armen var det många som undrade om hon hade gjort sig illa. Då sade hon som det var, att hon hade cancer. – Kunderna är jätteviktiga. Det är de som gör att varje arbete blir unikt, konstaterar hon. Startade eget bokförlag Knappt ett halvår efter att Suzanne Färnert fick sin diagnos fick hennes väninna Kaija Karlsson, som också är inom handelsbranschen, bröstcancer. Tillsammans bestämde de sig för att göra en bok för kvinnor som drabbas av cancer, Kraftboken. Redan från början bestämde sig författarna för att de inte ville att något förlag skulle kunna styra innehållet i deras bok och startade det egna bokförlaget Kasuz, av Kaija och Suzanne. På sjukhuset hade de båda fått en broschyr som skulle ge information om vad som väntade. Bilderna visade idel vithåriga människor och texterna var snarare deprimerande än peppande. De bestämde sig för att skriva den bok som de själva hade velat läsa före, under och efter behandlingen. Broschyren agerade skräckexempel. – För att orka måste man fokusera på det positiva. Det finns faktiskt bra sidor med att tappa håret, till exempel så är det skönt att slippa tänka på att raka sig på benen och under armarna, säger Suzanne Färnert. Läs hela intervjun med Suzanne Färnert i papperstidningen Dagens Handel nr 12.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109