23948sdkhjf

Göteborg i bräschen för handeln

Göteborg profilerar sig stenhårt mot utländska turister. Handlarna har hittat nya sätt att locka shoppingturister, bland annat genom samverkan med lågprisflyg. Och turisterna låter inte vänta på sig.

Till Göteborg tar sig turisterna enkelt och billigt. Flera flygbolag med billiga biljetter flyger in från ett flertal destinationer runt om i Europa med båt kommer turister från Norge, Danmark och Tyskland. En stor attraktion under december är julstaden Göteborg. Om decemberhandeln står för cirka 11 procent i en normal svensk stad är motsvarande siffra för Göteborg cirka 13 procent. – Just nu har vi ett enormt inresande av utländska gäster. Det finns inte ett ledigt hotellrum i stan före jul, säger Cajsa Engström, chef för privatturism på Göteborg & Co. Det turisterna uppskattar med Göteborg är att staden är kompakt. Det är gångavstånd till allt och shoppingen är samlad. – Shopping och turism går hand i hand och i våra kampanjer är shopping absolut en attraktion som vi för fram, säger Cajsa Engström. En metod som handlarna använder sig för att sätta Göteborg på shoppingkartan är att annonsera via lågprisflygbolagens hemsidor. – Vi köper annonsplats hos Fly Me och Ryan Air och vi kan konstatera att antalet engelsmän och tyskar har ökat hos oss, säger Anders Larsson, marknadsdirektör för affärscentrumet Nordstan i centrala Göteborg. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 50-52 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063