23948sdkhjf

Big Mac även index på framtidstro

Innerstadsbor är bortskämda med tillgång till varukedjor, flaggskeppsbutiker och unika koncept. Men bara för det finns det ingen anledning att gnälla på likriktning när de kommer till ett köpcentrum utanför storstaden, skriver Mats Wallin i sin krönika

Kedjeföretag väcker känslor om framtidstro hos många människor. Svenska Dagbladets ledarskribent Sanna Rayman skriver den 30/10-2009 om vilka signaler som sänds när McDonalds stänger sina restauranger på Island: "Handel är inte bara handel. När en etablerad kedja öppnar sina portar anger det en känsla av framtidstro". "När den bommar igen är känslan lika tung som när ett BB stängs". Isländsk rea på framtidstro! Jag minns hur uppmärksammat och uppskattat det blev i slutet på 80-talet när Body Shop som första kedja öppnade i Harlem i New York. Därefter bröts isen. Den ena kedjebutiken efter den andra öppnade och hjälpte till att påskynda Harlems positiva utveckling. Starbucks kommer till Sverige och öppnar sin första enhet våren 2010 på Arlanda. På nätet är det entusiastiska tongångar. När American Apparel öppnade sin första butik i Stockholm för ett par år sedan hördes dock andra tongångar i media och på nätet; de riktiga fansen shoppade i London eller New York och ogillade starkt etablering i Sverige - deras supermärke skulle nu bli tillgängligt för den breda publiken och man var rädd för att mystiken skulle försvinna. Tänk alla småstads- och förortsbor som gärna stolt säger "vi har fått ett McDonalds". Jag minns från min Guldfyndtid hur lyckliga Bollnäs- och Ljusdalsborna (och politiker och media) blev när Guldfynd öppnade (”vad roligt, ni tror på oss”) I augusti i år kunde vi läsa i detaljhandelsmedia, bland annat i Dagens Handels nyhetsbrev: Både kommun och handel i Ängelholm har under minst tio års tid försökt locka H&M till staden. Och nu blir drömmen verklighet. Vi bortskämda innerstadsbor i Stockholm som har tillgång till allt, kedjebutiker, flagship stores och individuella originella butiker har ibland svårt att förstå detta. När vi gör ett besök utanför City och kommer till ett lokalt köpcenter gnäller vi över likriktningen och tänker inte på att för de som bor och lever där är utbudet exakt vad man önskar. Även proffstyckare glömmer ibland bort detta. Ett exempel nyligen var för nyöppnade Liljeholmstorget där "alla" kedjebutiker är på plats (gallerian täcker ett befolkningsområde lika stort som Lund - och man har varit utan egen handelsplats). Kunderna strömmar till och på nätet är glädjen stor. Dagens Nyheters köpcentrumrecensent tycker dock att det varit bättre att den vita fläcken på shoppingkartan fått bestå, eftersom det i huvudsak bara är de vanliga kedjebutikerna som är på plats i detta lokala centrum. Unik butik efterfrågas inte alltid, kända kedjor lockar vanligt folk. Mats Wallin, Vd Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062