23948sdkhjf

Svenskar handlar med bilen

Svenskarna tar helst bilen. Det är slutsatsen av Svensk Handels rapport Svenskarnas resvanor, Så reser vi när vi handlar, som presenterades i morse.

Undersökningen som omfattar 2000 konsumenter i åldrarna 16 år och uppåt är genomförd av Handelns Utredningsinstitut, HUI. Fokus ligger på hur svenskarna väljer vilka butiker de ska handla i, och hur de tar sig dit. – När konsumenterna väljer butik är de tre viktigaste faktorerna prisnivå, utbud och närhet, säger Svensk Handels vice vd Yvonne Ingman. Till vardags slår närhetsprincipen igenom: – I vårt tidspressade samhälle har de bostadsnära butikerna en viktig funktion. Det är där vi skyndar in efter jobbet för att kompletteringshandla. Undersökningen visar att de flesta konsumenter oftast handlar i den bostadsnära butiken, och när det är bråttom bryr vi oss inte så mycket om priset, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079