23948sdkhjf

Klädkedja satsar på smycken

Smyckesdesignduon David & Martin är nästa samarbetspartner för klädkedjan Weekday.

David & Martin ska ta fram smycken, ett halsband och armband i två modeller, samt en t-shirt med dödskalletryck. –Vi ville använda ett av konsthistoriens äldsta teman, men i en mer abstrakt tolkning. Armbanden och halbandet är förenklat till det geometriska, abstrakta former som för tankarna till gamla afrikanska smycken tillverkade av ben och horn. Vi gör dem i en ny tolkning. Vi har även inspirerats av gravstenar, pyramider och obelisker, föremål som vi uppfattar som mystiska och spännande både symboliskt och rent formmässigt. De passar bra ihop med dödskallen och memento Mori-temat på ett subtilt sätt, säger David & Martin, i ett pressmeddelande. Kollektionen som fått namnet Memento Mori kommer att börja säljas i kedjans butiker i början av december. David & Martin är David Andersson och Martin Larsson och det startade märket 2003.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063