23948sdkhjf

Ingen handel för nöjes skull

Den som till äventyrs trodde att svensken mest shoppar för nöjes skull tar fel. I själva verket är vi svenskar små präktiga människor, som främst handlar när vi verkligen behöver något. Dessutom har vi blivit allt mer benägna att skänka till välgörenhet.

Enligt undersökningen Mastercard konsumtionsindex 2009 uppfattar sig svenska konsumenter som välplanerade och sparsamma och gör sina inköp främst av nyttoskäl. Hela 82 procent av alla tillfrågade kvinnor och 66 procent av männen uppgav att främsta anledningen till shoppingen är att de verkligen behöver något. Det var bara 15 procent av kvinnorna och 6 procent av männen som medgav att de köper saker helt enkelt för att de har lust. Löneförhöjningar och reaerbjudande var de vanligaste orsakerna till att öppna plånboken ytterligare. Bara 5 procent svarade att de försökte mota en deppig situation genom att shoppa. Enkäten visar också att svenskarna för närvarande hellre lägger sina pengar på fritidsaktiviteter och resor än på prylar och möbler. 54 procent är dessutom intresserade av att runda av köpeskillingen uppåt och ge mellanskillnaden till välgörenhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109