23948sdkhjf

H&M levererar stark rapport

Klädkedjan H&Ms omsättning exklusive moms, uppgick till 101 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret vilket är en ökning med 15 procent. Julhandeln blev också god för klädkedjan.

H&M-koncernens omsättning exklusive moms uppgick under verksamhetsåret till 101 miljarder kronor vilket var en ökning med 15 procent. I lokala valutor låg ökningen på 4 procent. I jämförbara enheter minskade klädkedjans försäljning med 5 procent. "Försäljningsökningen under året har varit svag, vilket bedöms bero på flera faktorer, främst lågkonjunktur med återhållen konsumtion samt att marknaden har varit readriven", skriver H&M i rapporten. Resultatet efter finansiella poster för verksamhetsåret uppgick till 22,1 miljarder kronor. Bolagets resultat efter skatt landade på 16,3 miljarder kronor vilket motsvarar en ökning med 7 procent jämfört med föregående räkenskapsår. Bruttoresultatet uppgick till 62,4 miljarder, vilket motsvarar en bruttomarginal på 61,6 procent. En marginal som har påverkats negativt av den senaste tidens kraftiga valutakursrörelser, skriver bolaget i rapporten. Under räkenskapsåret öppnade bolaget 275 butiker och stängde 25. Nya marknader för H&M under året var Libanon och Ryssland och bolaget skriver i rapporten att de fått ett gott mottagande på de nya marknaderna. Det totala antalet butiker i koncernen vid utgången av november 2009 uppgick därmed till 1 988 varav 36 är franchisebutiker, 23 COS-butiker samt 46 butiker inom FaBric Scandinavien-gruppen. Klädkedjans försäljningen i december 2009 ökade med 15 procent i lokala valutor jämfört med samma månad föregående år.I jämförbara enheter ökade försäljningen med 3 procent. Även januari har försäljningsmässigt börjat bra för klädkedjan med en ökning om 13 procent, i lokala valutor, för perioden 1 till 26 januari 2010 jämfört med samma period föregående år. H&M planerar att öppna 240 nya butiker under innevarande år varav 25 Monki- och Weekday-butiker och 12 COS-butiker. Enligt rapporten ska satsningarna koncentreras till USA, Storbritannien, Kina, Frankrike, Tyskland och Italien. Sedan tidigare har koncernen uppgivit att Sydkorea blir nästa marknad och att två butiker ska öppnas i Seoul.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078