Royaldesign bildar ny butikskedja

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

Näthandlaren Royaldesign tar nu klivet in i den fysiska butiksvärlden och skapar en butikskedja. Sju nya butiker öppnar i nästa vecka runt om i Sverige.

Royal design, som startade e-handel redan 1999 med glas-, porslins- och inredningsvaror, har hittills haft en fysisk butik, i Sturegallerian i Stockholm. Men i fredag nästa vecka växer butiksbeståndet betydligt, när sju butiker öppnar med Royal design-skylten ovanför entrén runt om i landet.

Det är fyra av Cerveras franschisebutiker i Karlstad, Visby, Landskrona och Kristianstad som ansluter sig till Royaldesign-konceptet. Dessutom två fristående glas- och porslinsbutiker, Hasselgrens i Lund och Josephssons glas & porslin i Göteborg. I Lidingö öppnas en helt ny butik.
Dessutom ser man möjlighet att ta över fler franchisetagare, bland annat från Cervera.

Över tio nya butiker

– Vi räknar med att öppna ytterligare 10-15 nya butiker redan 2014, säger Hans Bengtsson, vd på Royal design group.
Hans Bengtsson är den som tillsammans med Andreas Ekberg startade Royal design och hittills har drivit e-handeln och butiken i Sturegallerian.

För ett år sedan kom riskkapitalbolaget E-equtiy in som delägare, även riskkapitalbolaget Verdane har skjutit in pengar i rörelsen. Företaget har 50 anställda och beräknar omsätta 250 miljoner kronor innevarande räkenskapsår.

Fysisk butik + näthandel

E-handelns sortiment har ett utbud på drygt 60 000 produkter från mer än 140 varumärken.

– Det känns otroligt kul att kunna ge våra kunder det bästa av två världar, möjligheten att känna och se produkterna i verkligheten, hög personlig service, rätt pris, tillsammans med ett nästan
obegränsat utbud samt valfrihet för kunden gällande leverans av våra produkter oavsett om de köper online eller i våra butiker, säger Hans Bengtsson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Dags att byta till sommardäck

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

Svensk fintech i världstopp

Dags att byta till sommardäck

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.145