Kappahl startar klädinsamling

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

I höst börjar klädkedjan Kappahl att samla in uttjänta kläder i sina butiker. Först ut är några utvalda butiker i Västsverige.

Kappahl startar insamlingen bland annat mot bakgrund av att svenskarna slänger mer än hälften av de textilier som sätts på marknaden i soptunnan för förbränning.
– Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder, säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén.
I augusti öppnar Kappahl ett tiotal utvalda butiker i Västsverige för klädinlämning. Efter en kort utvärdering, är sedan tanken att klädinsamlingen ska dras i gång i samtliga av kedjans svenska butiker senare i höst. Kunderna ska kunna lämna in uttjänta plagg, oavsett märke.
Qq I första hand siktar vi in oss på kläder, och inte på textilier i största allmänhet. Men det beror också på vårt slutliga val av partner och vad denne kan ta hand om textilier, säger Fredrika Klarén och fortsätter:
– När vi ska agera enligt vårt producentansvar, inser vi att vi måste vara väldigt generösa med vad vi ska ta emot.

Återanvändning först
I första hand ska plaggen gå till ”up-cycling” det vill säga att plagget förädlas på något vis och/eller återanvänds.
– Vår ambition är att de insamlade plaggen första hand ska återanvändas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av teknik för att producera nya textilfibrer av återvunnet material. De textilier som inte kan tas om hand på detta sätt, får gå ett steg ner i värdekedjan och återvinnas.
Den så kallade avfallshierarkin ska råda, vilket innebär att energiåtervinning (när plaggen eldas upp) är sistahandsalternativet.
–Tanken är att vi ska skapa ett cirkulärt tänkande och se till att materialflödet i Kappahl förändras i grunden, säger Fredrika Klarén.

Kunden belönas
För att recycling ska bli riktigt effektiv, visar studier att konsumenten vill ha en belöning. Exakt hur den ska se ut håller Kappahl på att fundera på. Det gäller att belöningen, som till exempel värdecheckar, går i linje med hela upplägget.
– Här är det viktigt att vi gör det rätt. Erbjudandet ska gå i linje med den hållbara handlingen och visa att vi värdesätter textilier, säger Fredrika Klarén.
Kedjans ambition är att i steg två ta insamlingen vidare till butikerna i Norge, Finland och Polen.
– Den hushållsnära insamlingen är på sikt den viktigaste, tillägger Fredrika Klarén och tillägger att KappAhl gärna vill se en frivillig branschöverenskommelse om producentansvar:
- Vi deltar i alla ansträngningar som görs.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Trio till Matsmart

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Svenskarna vill handla hållbart

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.186