23948sdkhjf

Kappahl startar klädinsamling

I höst börjar klädkedjan Kappahl att samla in uttjänta kläder i sina butiker. Först ut är några utvalda butiker i Västsverige.
Kappahl startar insamlingen bland annat mot bakgrund av att svenskarna slänger mer än hälften av de textilier som sätts på marknaden i soptunnan för förbränning.
– Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder, säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén .
I augusti öppnar Kappahl ett tiotal utvalda butiker i Västsverige för klädinlämning. Efter en kort utvärdering, är sedan tanken att klädinsamlingen ska dras i gång i samtliga av kedjans svenska butiker senare i höst. Kunderna ska kunna lämna in uttjänta plagg, oavsett märke.
Qq I första hand siktar vi in oss på kläder, och inte på textilier i största allmänhet. Men det beror också på vårt slutliga val av partner och vad denne kan ta hand om textilier, säger Fredrika Klarén och fortsätter:
– När vi ska agera enligt vårt producentansvar, inser vi att vi måste vara väldigt generösa med vad vi ska ta emot.

Återanvändning först
I första hand ska plaggen gå till ”up-cycling” det vill säga att plagget förädlas på något vis och/eller återanvänds.
– Vår ambition är att de insamlade plaggen första hand ska återanvändas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av teknik för att producera nya textilfibrer av återvunnet material. De textilier som inte kan tas om hand på detta sätt, får gå ett steg ner i värdekedjan och återvinnas.
Den så kallade avfallshierarkin ska råda, vilket innebär att energiåtervinning (när plaggen eldas upp) är sistahandsalternativet.
–Tanken är att vi ska skapa ett cirkulärt tänkande och se till att materialflödet i Kappahl förändras i grunden, säger Fredrika Klarén.

Kunden belönas
För att recycling ska bli riktigt effektiv, visar studier att konsumenten vill ha en belöning. Exakt hur den ska se ut håller Kappahl på att fundera på. Det gäller att belöningen, som till exempel värdecheckar, går i linje med hela upplägget.
– Här är det viktigt att vi gör det rätt. Erbjudandet ska gå i linje med den hållbara handlingen och visa att vi värdesätter textilier, säger Fredrika Klarén.
Kedjans ambition är att i steg två ta insamlingen vidare till butikerna i Norge, Finland och Polen.
– Den hushållsnära insamlingen är på sikt den viktigaste, tillägger Fredrika Klarén och tillägger att KappAhl gärna vill se en frivillig branschöverenskommelse om producentansvar:
- Vi deltar i alla ansträngningar som görs.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063