Från e-handel till digitalisering

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Att höja priserna idag är för en handlare i princip omöjligt. Handeln har knappt gjort det på femton år. Nej, prispress är inte vägen till framgång idag, enligt Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg. Framgångsverktyget är istället en vässad digital strategi.

Sitoo är ett Stockholmsbaserat företag som arbetar med digitala tjänster för handlare, både online och i fysisk butik. I förra veckan ordnade man ett frukostseminarium i Stockholm där Svensk handel, Spotify Business och Point talade om dagsläget inför en inbjuden skara handlare.
Jonas Arnberg, var en av talarna.
Han tecknade en bild som på samma gång var både mörk och ljus: ett digitalt skifte som helt förändrar villkoren för handeln. E-handeln växer kraftigt, konkurrensen från digitala aktörer ökar snabbt och globaliseringen gör sig påmind.

Svag lönsamhet överlag
När konsumenter på nätet informerar sig och jämför priser och butiker innan de genomför sina köp, ställer det nya krav på hur handeln skapar trafik till butiken och på kompetensen hos handelns medarbetare.
Nya aktörer som Amazon och Zalando pressar priserna kraftigt.
– Det har sänkt handelns marginaler under flera år i sträck. Vi har nu en bransch vars lönsamhet är mycket svag, konstaterade Jonas Arnberg.

Flytta fokus
– Många butiker fokuserar på att öka försäljning och marknadssandelar på bekostnad av lönsamheten. Man driver mycket med reor och kampanjer. Att julhandeln kommer att slå rekord i år igen är självklart. Men frågan är om vinsterna kommer att göra det, det blir nog snarare tvärtom, sade Jonas Arberg.
Här har handeln sin absolut största utmaning.
Att flytta fokus från ”e-handel” till ”digitalisering” kan vara ett steg på vägen.
– Allt för många aktörer har stirrat sig blinda på e-handel och de svårigheter som finns att få den lönsam. Under tiden har man missat de enorma möjligheter som finns att höja köpupplevelse, marknadsföring och rådgivning med digitala lösningar för kunder och personal i butik, sade Jonas Arnberg.

Våga investera
För i omvandlingen finns också möjligheter. Nu finns aldrig tidigare skådade chanser att registrera konsumentbettende och via data pricka mer rätt i sina erbjudanden och att ha rätt produkt på rätt plats i rätt tid.
– Digitaliseringen som förvirrat många av handelns aktörer erbjuder därmed också räddningen, sade Jonas Arnberg.
Men det kräver investeringar.
– Det är en rejäl strukturomvanlding, då man måste våga ta investeringar. Efter år av svag lönsamhet har vi en underinvesterad handel.

”Kan bli blodigt”

Handeln är den bransch som har flest konkurser. Samtidigt finns här också många nystartade företag.
– För helheten ser det fint ut, men för många äldre aktörer är det tufft. Många nya aktörer kommer in och mställningen kan bli blodig. Försök höra till dem som ser det nya, uppmanade Jonas Arnberg den samlade åhörarskaran.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.122