Från e-handel till digitalisering

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Att höja priserna idag är för en handlare i princip omöjligt. Handeln har knappt gjort det på femton år. Nej, prispress är inte vägen till framgång idag, enligt Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg. Framgångsverktyget är istället en vässad digital strategi.

Sitoo är ett Stockholmsbaserat företag som arbetar med digitala tjänster för handlare, både online och i fysisk butik. I förra veckan ordnade man ett frukostseminarium i Stockholm där Svensk handel, Spotify Business och Point talade om dagsläget inför en inbjuden skara handlare.
Jonas Arnberg, var en av talarna.
Han tecknade en bild som på samma gång var både mörk och ljus: ett digitalt skifte som helt förändrar villkoren för handeln. E-handeln växer kraftigt, konkurrensen från digitala aktörer ökar snabbt och globaliseringen gör sig påmind.

Svag lönsamhet överlag
När konsumenter på nätet informerar sig och jämför priser och butiker innan de genomför sina köp, ställer det nya krav på hur handeln skapar trafik till butiken och på kompetensen hos handelns medarbetare.
Nya aktörer som Amazon och Zalando pressar priserna kraftigt.
– Det har sänkt handelns marginaler under flera år i sträck. Vi har nu en bransch vars lönsamhet är mycket svag, konstaterade Jonas Arnberg.

Flytta fokus
– Många butiker fokuserar på att öka försäljning och marknadssandelar på bekostnad av lönsamheten. Man driver mycket med reor och kampanjer. Att julhandeln kommer att slå rekord i år igen är självklart. Men frågan är om vinsterna kommer att göra det, det blir nog snarare tvärtom, sade Jonas Arberg.
Här har handeln sin absolut största utmaning.
Att flytta fokus från ”e-handel” till ”digitalisering” kan vara ett steg på vägen.
– Allt för många aktörer har stirrat sig blinda på e-handel och de svårigheter som finns att få den lönsam. Under tiden har man missat de enorma möjligheter som finns att höja köpupplevelse, marknadsföring och rådgivning med digitala lösningar för kunder och personal i butik, sade Jonas Arnberg.

Våga investera
För i omvandlingen finns också möjligheter. Nu finns aldrig tidigare skådade chanser att registrera konsumentbettende och via data pricka mer rätt i sina erbjudanden och att ha rätt produkt på rätt plats i rätt tid.
– Digitaliseringen som förvirrat många av handelns aktörer erbjuder därmed också räddningen, sade Jonas Arnberg.
Men det kräver investeringar.
– Det är en rejäl strukturomvanlding, då man måste våga ta investeringar. Efter år av svag lönsamhet har vi en underinvesterad handel.

”Kan bli blodigt”

Handeln är den bransch som har flest konkurser. Samtidigt finns här också många nystartade företag.
– För helheten ser det fint ut, men för många äldre aktörer är det tufft. Många nya aktörer kommer in och mställningen kan bli blodig. Försök höra till dem som ser det nya, uppmanade Jonas Arnberg den samlade åhörarskaran.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Trio till Matsmart

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Svenskarna vill handla hållbart

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.139