Mer e-handel hos Ica

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Idag har 50-talet Icabutiker anslutit sig till den centrala e-handelslösningen med möjligheter till click and collect och hemkörning. – Vi har ett fullbokat schema för butiker som vill ansluta sig under hösten, vecka för vecka, säger Liv Forhaug, som ansvarar för digital handel på Ica.

Först ut med Icas centrala näthandelssatsning var i november fyra Ica-butiker i Östergötland. I dagsläget har 48 butiker anslutit sig till det nya konceptet som har den enskilda butiken som bas.

– De finns i huvudsakt i de fyra regioner där vi började rulla ut: Östergötland, Stockholmsområdet, några i Göteborgsområdet och några i Skåne, säger Liv Forhaug.

Butikerna har olika strategier:

– Några satsar hårt från början och går all in med marknadsföring. Andra vill få plocket på plats och smyger igång.

Kryddar med drive-through

En av dessa butiker, Ica Maxi Linköping, har dessutom satsat på drive-through, handla på nätet och köra förbi butiken och få kassen direkt till bilen.

Teknikleverantör för plattformen som stöttar utleverans i drive-through är svenska Qmatic.

– Det har blivit enklare för Icakunden att ta sig från onlinemiljön till att hämta uppvarorna. Det här är en effektiv process, säger Qmatics Sven-Olof Husmark.

Han betonar vikten av att tänka till hur det ser ut när nätkunden kommer till den fysiska platsen.

Om nätköpet är smidigt, faller det liksom platt om man ändå får köa i butiken när varorna ska hämtas ut.

– Det spelar ju ingen roll om man är effektiv i själva nätdelen när man sedan inte har någon aning om vad som händer när man sedan kommer till butiken. Ica är en av de få som tänkt till hur det ser ur för kunden, säger Sven-Olof Husmark.

Fördelen blir tydlighet och kortare transaktionstid för kunden och för Ica mindre spilltid, bättre service och mindre stress för personalen.

Allt tillsammans

När Icas nätmathandel kommer igång på allvar, är tanken att konsumenten lätt ska kunna ”gå mellan” Icas olika nätbutiker. Först köpa mat, sedan gå över till icahemma.se för att köpa andra saker man behöver till hemmet och fritiden och sedan – i en förlängning – handla apoteksvaror hos Ica-ägda Apotek Hjärtat.

Idag nås både Icas nätmathandel och icahemma.se från hemsidan ica.se.

– Kunderna kan lätt gå emellan. Men än så länge är inte köpen helt integrerade. Det är fortfarande två olika kundkorgar.

En länk till Apotek Hjärtats egen ehandels-site från ica.se kommer att skapas ”ganska snart” enligt Liv Forhaug.

– Men eftersom vi nyss lanserade varumärket, där Ica ingår i Hjärtat-loggan vill vi låta det bli lite mer etablerat hos kunderna först innan vi kör igång.

Nytt på plockfronten

När tillräckligt många Icabutiker anslutit sig till den centrala e-handelslösningen är också tanken att de ska kunna få hjälp av en central plocktjänst, beroende på om efterfrågan finns från butikerna.

– Det kommer i så fall att ske från vårt lager i Johanneshov, berättar Liv Forhaug

Där är man inte än, men samtidigt händer det annat i Johanneshovslagret:

– Eftersom vi just nu också växer vår lösning med färdiga matkassar, testar vi just nu centralplock av den i Johanneshov för butiker i Stockholmsområdet. Vi flyttar också vårt lager av specialvaror dit.

Sedan flera år tillbaka erbjuder Icabutikerna färdiga matkasselösningar. Matkasselösningen är oberoende av om butiken bestämt sig för att ha e-handel eller inte.

– Många butiker erbjuder båda och, men de är inte hoplänkade och har inte samma beställningsinterface, förklarar Liv Forhaug.

Så här går köpet till i ”drive through” hos Icas pilotbutik i Linköping:

Kunden gör sina inköp från sin Icabutik på nätet, från datorn, surfplattan eller mobilen. Här görs också betalningen.

Som kvittens får kunden ett sms med en länk.

När hen parkerat vid butiken, klickar hen på länken och lägger till sitt registreringsnumer på bilen.

I och med detta får personalen i butiken ett meddelande. De vet då vilka kunder som checkat in, att kunden är på väg och samtidigt säkerheten i att veta vilken bil som ska ha vilken kasse.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Dags att byta till sommardäck

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

Svensk fintech i världstopp

Dags att byta till sommardäck

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.107