Smarta konsumenter är mer lojala

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Detaljhandlare behöver attrahera de smarta konsumenterna för att överleva. Det slås fast i en rapport från Mastercard.

MasterCards nya rapport #Omnishopperguide visar att dagens konsumenter är pålästa och
koncentrerar sina inköp till färre butiker i och med den ständigt närvarande tekniken

Konsumenter blir allt mer pålästa och kräsna. Det budskapet har trummats ut i flera år.
Enligt en ny rapport från MasterCard, söker sex av tio konsumenter idag oftare information inför ett köp än vad de gjorde för två år sedan. Man använder digitala hjälpmedel, söker på sajter, prisjämför och kollar recensioner i mobilen.
För handeln innebär det att konsumenterna koncentrerar sina köp till ett mindre antal butiker än tidigare.

- Att förstå den smarta konsumenten är viktigt för detaljhandelns framgång men konsumenterna
fortsätter trots det att vara frustrerade över att handlarna inte förstår dem. De goda nyheterna är att det finns lösningar för att både analysera och svara upp till konsumenternas förväntningar genom att följa dem längs deras betalningsresa och skapa ett ekosystem som för dem framåt”, säger Mathieu Loury, senior vice president Merchant Solutions för MasterCard Advisors.

Rapporten som kombinerar undersökningsdata från tusentals konsumenter tillsammans med
MasterCards insikter från ihopsamlade och anonymiserade transaktioner, innehåller flera intressanta
slutsatser:
Tekniken är ständigt närvarande
80 procent av konsumenterna uppger att de använder teknik under shoppingprocessen som
till exempel olika pris jämförelse-appar eller tjänster för att köpa varor på nätet och hämta
upp i butik.
Fysiska butiker fortfarande viktiga
Även om e-handeln har ökat i popularitet och globalt motsvarar 7,5 procent av den totala
försäljningen, uppger en stor del av de svarande att fysiska butiker är snabbare, har bättre
kundservice samt att de erbjuder en mer social köpupplevelse.
Omnishoppers är lojala
Trots att konsumenter idag har ändlösa möjligheter att jämföra butiker är det bara en liten
del (26 procent) som gillar att pröva nya inköpsställen. Det kan vara en utmaning för butiker
som försöker attrahera nya konsumenter.
Konsumenterna känner sig smarta och får mer värde för pengarna
80 procent av konsumenterna uppger själva att de får mer värde för pengarna, både i butik
och online.
Konsumenterna är produktfokuserade
Dagens konsumenter vet vad de vill ha och är fokuserade på att köpa just den specifika
varan. De främsta irritationsmomentet, enligt 73 procent av de tillfrågade, är när varan inte
finns i lager.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Arkiv

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Trio till Matsmart

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Polisen kritiserar kameralagförslag

Nu är Klarna bank

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.27