De är först ut hos Coop

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Nu på morgonen var det premiär för två av Coops nya format, båda i Stockholm. Ökat fokus på färskvaror, ekosatsning och inte minst – rejält – sänkta priser är några av nyheterna.

Under en treårsperiod investerar Coop drygt en miljard kronor i sitt butiksnätverk.

Först ut med Coops nya format för vardagshandel var Coop Zinkensdamm, som därmed representerar mellanformatet.

En rejäl ombyggnation har gjorts under vår och sommar samtidigt som butiken har varit igång. Här har man strävat efter fokus på färskvaror och inspiration med nya manuella diskar med fisk, chark/ost och delikatess.

Kundvarvet är delvis förändrat, kunden kommer direkt in på frukt- och grönt-avdelningen, följt av färskvaror med de manuella diskarna – allt uppskyltat enligt ett nytt grafiskt program.

Sänkta priser

Prisbilden är också ny, nu när Coop gör sin största prissänkningen någonsin. Totalt handlar det om tusentals varor. Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent, har ledningen deklarerat.

– Här ska vi följa marknaden. Det ska inte kunna komma en enda fråga på att vi är dyrare än någon annan, säger Christian Wijkström, Coops regiondirektör i Stockholm, till Dagens Handel.

Under planeringsstadiet har Coop gjort lokala kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna efterfrågade i området. Ett utökat färskvaruutbud och fortsatt satsning på det ekologiska sortimentet stod högt på kundernas önskelista i Zinkensdamm.

Större i Västberga

Samtidigt, ute i Västberga, var det premiär för det större formatet Stora Coop, en helt omgjord butik.

- Våra kunder möts av ett tydligt färskvarufokus och snygga delidiskar. Kundvarvet är genomtänkt och barnen får ett alldeles eget lekfullt kundvarv som leds av familjen Cooper – en rävfamilj som på ett roligt sätt informerar och låter barnen interagera i miljön, säger Tom Strand, chef på Stora Coop Västberga.

I Västberga efterfrågade kunderna längre öppettider, så nu har butiken öppet alla dagar mellan klockan 07.00 och 23.00.

– Jag skulle snarare kalla dessa båda butiker för prototyper än piloter. Vi har kommit så långt i förändringsarbetet och har en fungerande organisation så nu handlar det om att finslipa diamanten och få den att glimma ordentligt, säger Christian Wijkström .



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Dags att byta till sommardäck

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

2.299