Flyktingkatastrofen engagerar kunder i butik

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

I spåren av flyktingkatastrofen vill allt fler handelsföretag engagera sig och sina kunder i hjälpinsamlingar. – Nu hör också enskilda butiker och mindre kedjor av sig till oss, säger Stefan Edwall, verksamhetsansvarig på Runda upp i Sverige AB.

2014 samlades fyra miljoner kronor in från svenska detaljhandelns kunder via Runda upp, pengar som sedan slussades vidare ut till olika hjälporganisationer.

– Flyktingsituationen har accentuerat intresset från handelns företag att starta insamlingar, konstaterar Stefan Edwall.

Idag har kedjor som Ur och Penn, Indiska och Lindex samarbete med Runda upp. Nytillkommen är den mindre livsstilskedjan Grandpa.

Indiskas kunder rundar till exempel upp till förmån för Radiohjälpens och partnerorganisationernas arbete med att hjälpa människor på flykt. Lindex kunder rundar upp till förmån för UNHCR:s arbete för barn på flykt.

Stefan Edwall lyfter fram Lindex kunder som extra duktiga på att vara generösa:

– Förra året gav Lindex insamling till UNHCR:S flyktingläger änstan 1,4 miljoner under fyra veckor.

Även de mindre vill med

Runda upps målsättning är att inom ett år ha ett samarbete med 30 större kedjor.

Nytt är att även de mindre butikerna nu också börjat höra av sig. Runda upps organisation har på senaste tiden allt oftare kontaktade av mindre handelsföretag, med ett par tre butiker.

– De vill ha ett redskap där man ingår i ett större sammanhang. Med oss kan den lilla butiken på den lilla orten jobba ihop med en stor kedja för att hjälpa till i en katastrofsituation, säger Stefan Edwall som framöver tänker sig en möjlighet att arbeta sammanhållet med mindre aktörer, till exempel med centrumföreningar eller köpmannaföreningar, för att ge fler företag möjlighet att kunna medverka.

En smidig länk

Runda upp har i sin nuvarande stiftelseform funnits sedan 2011. Som en länk mellan handelsföretag och hjälporganisationerna står man som en garant för att de insamlade pengarna kommer till rätt adressat med öppen redovisning.

Själva insamlingen går till så att kunden i butik bestämmer sig för att runda upp köpbeloppet. Det upprundande beloppet går sedan i sin helhet vidare till den avsedda organisationen.

Handelsföretaget betalar för den här hanteringen en årslicens, 500 kronor per butik. Företaget bestämmer själv vilken organisation man vill samla in till.

Bara lyfta luren

Men här finns också beredskap för katastrofsituationer som kräver snabba insatser. Handelsföretaget kan genom Runda upp snabbt, från en dag till en annan, dra igång en insamling. I detta samarbetar Runda upp med Röda korset, Svenska kyrkan internationellt arbete/och Radiohjälpen.

– På så vis blir Runda upp ett smidigt redskap för handeln i insamlingsfrågor, både för att jobba kontinuerligt och mitt i en katastrof, säger Stefan Edwall och beskriver en verklighet där de stora hjälporganisationerna håller ganska hårt på sina varumärken och hur de jobbar med näringslivet.

– Numera är det är inte bara för en butik att ringa efter en bössa och börja samla in. Här kan vi erbjuda en kanal till att skapa samarbete med hjälporganisationerna, som gör det lätare för alla parter.

Ett aktivt ställningstagande

Snabbheten är förstås en fördel. Stefan Edwall beskriver scenariot där ett företag, kanske efter påtryckningar från kunder och personal, bestämmer sig för en insamlingsinsats via en specifik vara.

– Men innan hanteringen med den varan är färdig, man ska ta fram produkten, märka den, leverera ut till butik och så vidare, då kan det ha rullat iväg både tre och flera veckor. Med Runda upp räcker det med ett telefonsamtal, företaget slipper hela arbetet och insamlingen kan komma igång snabbt.
Sedan tycker Stefan Edwall att Runda upp, till skillnad från en öronmärkt vara, är mer av ett aktivt ställningstagande från kunden.

– Med runda upp bjuder butiken aktivt in kunden att ta aktiv ställning och göra skillnad, säger Stefan Edwall.

En väldigt sprängkraft”

För insamlingar, och därmed Runda upp, kan vara en möjlighet för ett företag att ta sitt csr-arbete ett steg vidare, menar Stefan Edwall:

– Runda upp är ett sätt att ta fram csr-arbetet ända fram i kassalinjen. Csr-arbetet kan på så vis, via säljpersonalen och kunden, genomsyra hela varumärket. Men viktigt är då också att personalen har kunskap om varför man jobbar med ett visst hjälpprojekt och kan svara på frågor.

– För det finns en väldigt sprängkraft i insamlingar som handeln kan jobba med. Och med tanke på vad handeln omsätter per år kan man snabbt komma upp i stora gåvosummor, säger Stefan Edwall.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

Fastighetsägare smyckar Avenyn

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Därför växer Zalando

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

Ikea säljer allt mer mat

H&M i samarbete med Zalando

Nu ska fler av H&M:s varumärken säljas vi e-handelsjätten.

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Polisen kritiserar kameralagförslag

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Sänd till en kollega

0.138