23948sdkhjf

Krafttag för svensk mjölk

Nu mobiliserar handeln för att rädda svensk mjölkproduktion. Axfood, Ica och LRF ska samla in extra mjölkpengar för att hjälpa mjölkbönderna över den akuta krisen men man efterlyser också långsiktiga åtgärder från regeringen.
Axfood, med kedjorna Willys och Hemköp meddelade på torsdagen att företaget ska ge ge 1 krona extra per liter till den svenska mjölkbonden.

Den höjda ersättningen kommer inte att drabba konsument.

– Vi gör det i ett akut läge och för att ge politikerna rådrum att genom den nya budgeten från årsskiftet långsiktigt säkra konkurrenskraften och lönsamheten i den svenska mjölk- och köttproduktionen, kommenterar Anders Strålman , vd och koncernchef Axfood i ett pressmeddelande.

Den extra kronan införs i tre månader, från 1 oktober till sista december 2015, och gäller all svensk färskmjölk av det egna varumärket Garant.

Höjningen i ersättning öronmärks att gå direkt och oavkortat till de svenska bönder som levererar mjölk till mejeriet.

– Det blir förstås en stor extra kostnad för oss som bolag, men vi är beredda att nu dra vårt strå till stacken i det akuta läge som uppstått, säger Anders Strålman.

LRF och Ica skriver i en gemensam brännpunktsartikel i dagens SvD att de kommer att bidra med 25 miljoner kronor till mjölkbönderna. Kunderna kommer samtidigt att ges möjlighet att bidra med en extra "mjölkkrona" som införs på merparten av den mjölk som säljs i Icabutikerna under 6 månader.

"Vi tror att viljan att ge svenska mjölkbönder en extra ersättning är stark bland kunderna" skriver de i artikeln som signerats av Anders Källström , vd och koncernchef i LRF och Anders Svensson vd för Ica Sverige.

LRF och Ica räknar med att åtgärderna kommer att ge ett tillskott på 100 miljoner.

För att en långsiktigt hållbar situation för svensk mjölkproduktion ska uppnås föreslår Ica och LRF tre åtgärder:


1. Tydligare ursprungsmärkning

"Det måste tydligt framgå vilken mat som har svenskt ursprung och inte"

2. Bättre möta konsumentefterfrågan
"Kommunicera fördelarna med svenska produkter exempelvis den unikt låga antibiotikaanvändningen"
Ta fram efterfrågade produkter exempelvis kvarg.

3. Ökad konkurrenskraft.
Ica och LRF framhåller att eftersom intäkten per varje kilo mjölk är densamma som mjölkbönderna får i andra länder, har den svenska mjölkbonden ett högre kostnadsläge till följd av politiska beslut. Exempelvis är skattetrycket högre.
LRF och Ica efterlyser snabba och kraftfulla politiska åtgärder för att rädda de svenska mjölkbönderna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062