Krafttag för svensk mjölk

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Nu mobiliserar handeln för att rädda svensk mjölkproduktion. Axfood, Ica och LRF ska samla in extra mjölkpengar för att hjälpa mjölkbönderna över den akuta krisen men man efterlyser också långsiktiga åtgärder från regeringen.

Axfood, med kedjorna Willys och Hemköp meddelade på torsdagen att företaget ska ge ge 1 krona extra per liter till den svenska mjölkbonden.

Den höjda ersättningen kommer inte att drabba konsument.

– Vi gör det i ett akut läge och för att ge politikerna rådrum att genom den nya budgeten från årsskiftet långsiktigt säkra konkurrenskraften och lönsamheten i den svenska mjölk- och köttproduktionen, kommenterar Anders Strålman, vd och koncernchef Axfood i ett pressmeddelande.

Den extra kronan införs i tre månader, från 1 oktober till sista december 2015, och gäller all svensk färskmjölk av det egna varumärket Garant.

Höjningen i ersättning öronmärks att gå direkt och oavkortat till de svenska bönder som levererar mjölk till mejeriet.

– Det blir förstås en stor extra kostnad för oss som bolag, men vi är beredda att nu dra vårt strå till stacken i det akuta läge som uppstått, säger Anders Strålman.

LRF och Ica skriver i en gemensam brännpunktsartikel i dagens SvD att de kommer att bidra med 25 miljoner kronor till mjölkbönderna. Kunderna kommer samtidigt att ges möjlighet att bidra med en extra "mjölkkrona" som införs på merparten av den mjölk som säljs i Icabutikerna under 6 månader.

"Vi tror att viljan att ge svenska mjölkbönder en extra ersättning är stark bland kunderna" skriver de i artikeln som signerats av Anders Källström, vd och koncernchef i LRF och Anders Svensson vd för Ica Sverige.

LRF och Ica räknar med att åtgärderna kommer att ge ett tillskott på 100 miljoner.

För att en långsiktigt hållbar situation för svensk mjölkproduktion ska uppnås föreslår Ica och LRF tre åtgärder:


1. Tydligare ursprungsmärkning

"Det måste tydligt framgå vilken mat som har svenskt ursprung och inte"

2. Bättre möta konsumentefterfrågan
"Kommunicera fördelarna med svenska produkter exempelvis den unikt låga antibiotikaanvändningen"
Ta fram efterfrågade produkter exempelvis kvarg.

3. Ökad konkurrenskraft.
Ica och LRF framhåller att eftersom intäkten per varje kilo mjölk är densamma som mjölkbönderna får i andra länder, har den svenska mjölkbonden ett högre kostnadsläge till följd av politiska beslut. Exempelvis är skattetrycket högre.
LRF och Ica efterlyser snabba och kraftfulla politiska åtgärder för att rädda de svenska mjölkbönderna.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

Fastighetsägare smyckar Avenyn

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Därför växer Zalando

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

Ikea säljer allt mer mat

H&M i samarbete med Zalando

Nu ska fler av H&M:s varumärken säljas vi e-handelsjätten.

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Polisen kritiserar kameralagförslag

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Sänd till en kollega

0.153