Handelsbarometern står på mulet

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Varannan handlare tror på en ökad försäljning under hösten, jämfört med förra hösten. Samtidigt tror fyra av tio på minskad vinstmarginal i den egna butiken. Och ytterst få tror på nyanställningar.

Svensk Handels Handelsbarometer för september visar inte på brittsommarväder.

Trots förhoppningar om ökad försäljning – högre hos dagligvaruhandlarna än hos deras kollegor i sällanköpsbranschen – finns oro för sjunkande lönsamhet och färre nyanställningar.

Sammantaget gör det att den så kallade framtidsindikatorn (som väger samman handlarnas förväntningar på försäljningsutveckling, nyanställningar och lönsamhetsutveckling) landar på minus 12 i månadens Handelsbarometer.

"Handelns dilemma"

Rapporten talar om handelns dilemma, försäljningen stiger men lönsamheten sjunker.

– Samtidigt som handlarna inte kan höja priset mot konsument, stiger kostnaderna kraftigt, vilket press lönsamheten nedåt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel och lyfter än en gång fram de höjda arbetsgivaravgifterna för unga som en broms för viljan att nyanställa i handeln.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

Fastighetsägare smyckar Avenyn

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Därför växer Zalando

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

Ikea säljer allt mer mat

H&M i samarbete med Zalando

Nu ska fler av H&M:s varumärken säljas vi e-handelsjätten.

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Polisen kritiserar kameralagförslag

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Sänd till en kollega

0.143