Mer än var fjärde julklapp nät-handlas

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Detta enligt e-barometern för tredje kvartalet 2015.

Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via internet. De nya shoppingvanorna har också för med sig att julklappsinköpen tidigareläggs.

E-barometern för tredje kvartalet 2015 presenterades på tisdagsmorgonen. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Enligt undersökningen förbereds även en mycket stor andel av de julklappar som köps i fysisk butik genom research på internet.

Undersökningen bygger på intervjuer med 1106 konsumenter och information från 379 företag.

Tidigare julklappsköp

Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

En bidragande anledning kan enligt undersökarna vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av de tillfrågade e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanks giving-helgen.

– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Jullogistiken intensiv

De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.

– Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.

Färre julskyltar på nätet

Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.

Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Trio till Matsmart

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Kik in på Coops e-handelslager

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Svenskarna vill handla hållbart

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.181