Osäkra tillgodokvitton öppnar för bedrägerier

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I somras fälldes två bedragare som hade massproducerat falska tillgodokvitton med hjälp av en stulen kvittoskrivare. Handlare manas att se över sina rutiner till julhandeln.

Affärssystemleverantören Sitoo varnar på sin sajt för bedrägerier med falska tillgodokvitton. Sådana kan stå handlaren dyrt. I fallet med de två bedragarna lyckades de med hjälp av sina massproducerade falska tillgodokvitton tillskansa sig varor och kontanter för över 120 000 kronor.
Detta är värt att beakta inför julhandel och julklappsbytartider.

Krypterade och unika
För att förhindra bedrägerier med falska tillgodokvitton, eller där varor betalas med falska kontanter och sen lämnas tillbaka i utbyte mot riktiga sedlar kan handlaren välja att generera ett tillgodokvitto med hjälp av sitt kassasystem, skriver Sitoo.
Vid tillbakalämnandet av en vara skapas då ett unikt tillgodokvitto med hårt krypterad engångskod som kan användas som betalningsmedel vid nästa köp. Om det totala värdet av tillgodokvittot inte utnyttjas, genereras ett nytt unikt tillgodokvitto. Ingen form av kontanter behöver hanteras och tack vare krypteringen kan värdebeviset inte förfalskas, användas flertalet gånger eller felaktigt utnyttjas av butikspersonal.


Tydliga regler

Sitoo skriver vidare att handlaren själv ansvarar för att tydligt kommunicera vilka regler som gäller om, när och hur öppet köp skall gälla i butiken. Handlaren bestämmer själv tidsfristen för möjligheten till öppet köp, om kunden skall erbjudas en återbetalning eller tillgodovitto och i så fall hur dessa kan användas och hur länge de gäller.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.157