Det drar ihop sig till Black Friday

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Black Friday och Cyber Monday har seglat upp som stora e-handelsdagar globalt. På senare år har traditionen fått fäste även i Sverige.

I USA är fredagen efter Thanksgiving den dag då julhandeln startar. Det brukar vara jättereor. Black Friday har i USA främst varit ett fenomen i butikshandeln. Cyber Monday startades senare för att stimulera nät-handel.
I Sverige är det främst e-handlarna som sedan ett par år driver utvecklingen av Black Friday. Förra året blev Black Friday den största e-handelsdagen även i Sverige.
Då blev försäljningen nära 2 miljarder kronor på denna enda dag. Onlineförsäljningen ökade med 50 procent jämfört med samma dag 2013 och det genomfördes upp till 28 transaktioner per sekund

Rekordsälj
Black Friday äger i år rum den 27:e november . Enligt en prognos från det digitala rabattkodsföretaget Cuponation kommer årets Black Friday sannolikt att slå alla rekord jämfört med tidigare år, både i Sverige och globalt.
För Sverige är prognosen att sökningen ökar med 83 procent jämfört med förra året, och att försäljningen ökar från 1,9 till 2,9 miljarder vilket betyder att Black Friday blir större än någon annan dag under julhandeln.

Fler aktiviteter

Postnord har intervjuat företag och konsumenter som underlag för sin prognos över julhandeln på nätet. Deras undersökning visar att allt fler företag satsar på aktiviteter inför
Black Friday och Cyber Monday. I år kommer 29 procent av företagen att
genomföra aktiviteter i samband med antingen Black Friday eller Cyber Monday,
en ökning från 19 procent 2014.
Lene Iren Oen, vd för den nordiska e-handelsaktören Komplett group bekräftar bilden:
− För oss är Black Friday den 27 november startskottet för julhandeln, säger hon.


Black week

Förra året tog Jollyroom Black Friday-konceptet ett steg längre och utlyste en hel vecka med bra priser – en så kallad ”Black Week”. Målet var att lyfta upp fenomenet Black Friday hos de nordiska konsumenterna men samtidigt göra något kreativt och eget av konceptet.

Olle Sauar
, vd på Jollyroom, kommenterar satsningen Black Week:
- Ifjol ville vi få fler e-handlare att omfamna konceptet kring Black Friday på den nordiska marknaden och samtidigt höja ribban. Vi ville förknippas med de stora internationella aktörerna och erbjuda våra konsumenter kampanjer som är minst lika bra som de amerikanska.
Han berättar att satsningen blev mycket lyckad förra året.

-Förra årets Black Week var ett race som konsumenterna inte förväntade sig. Både vår trafik och försäljning fördubblades jämfört med hur en genomsnittlig vecka ser ut. Black Friday-fenomentet har vuxit och blivit så stort, att kunderna numera förväntar sig riktigt bra erbjudanden, säger han.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Mycket som talar mot exponeringsförbud

Positivt för Avenyn

Gallerialyft i Falun

Dustin: högre förväntan i år

Branschen öppnar dörren till Sverige

Restaurang-och fastfoodbranschen växer snabbt och erbjuder jobb för många nyanlända. I dag en relativt enkel väg in i det svenska samhället som i morgon kan bli ännu smidigare om vissa hinder undanröjs.

Välbesökt seminarium om ekomärkning

Ekologiskt, Kravmärkt, Svenskmärkt, närproducerat. Under ett välbesökt seminarium, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, diskuterades vad som är bäst.

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Arkiv

”Småbrott” med stora samhällskonsekvenser

Ligor stjäl kött i stora volymer utan att riskera kännbara straff. Vissa butiker anses så farliga att väktare inte får arbeta där, och kunder flyr till näthandel för de känner sig otrygga i butiker.

Lönsamt med direktkontakt

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Butiker utmaning för dementa

 Flera personer på ett demensboende har blivit anmälda för snatteri. Det berättade Jane Lindell Ljunggren under ett seminarium som Fri Köpenskap arrangerade under Almedalsveckan på onsdagen.

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Här är Sveriges demensvänligaste butik

Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall är Årets mest demensvänliga butik. Katrin Andersson, som tillhör butiksledningen, tog emot priset av tv-profilen Morgan Olofsson i Fri Köpenskaps Almedalenpaviljong.

Fullt tryck i Almedalsgarderoben

Redan söndag kväll bankade de första på, och på måndagen lånades ett femtiotal uppsättningar kläder ut.

Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

1

Ta vardagsstölder på allvar!

Poliserna Fredrik Kaati och Thobias Rydberg berättade om projektet Trygg butik, som de drivit på Södermalm sedan ett drygt år.

När konsumenten ändrar matvanor

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Malmö Entré sålt

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Nu är Klarna bank

Svenskarna vill handla hållbart

Sänd till en kollega

0.185