Hallå politiker: Dagens företag vill tjäna pengar - och rädda världen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

De politiska och civila systemen förstår inte vilken drivande roll detaljhandelsföretagen haft, har och kommer att få när det gäller att driva den hållbara utvecklingen framåt. Men handeln måste också bli bättre på att tala om vilket stort arbete man gör. Det skriver Mats Wallin i sin krönika på dagenshandel.se.

Vilka positiva avstamp för framtiden som togs under förra året i FN:s regi, dels de enormt genomarbetade 17 Globala målen (Agenda 2030) och dels Klimatmötet i Paris i december. Nu återstår – förutom att få slut på krigen – att G20-länderna ska lyckas med sitt jobb att samordna bolagsskatterna, något som står högst på deras agenda. De multinationella företagen undgår skatt på uppåt 2000 miljarder kronor genom avancerad skatteplanering. Måtte G20-strävandena lyckas!

Det var en gång i tiden när företagen var sist i kön till alla samhällsfrågor, och så skulle det ju vara enligt nationalekonom Milton Friedmans tankegångar från 1970 som både regeringar och företag applåderade: ”företagets enda ansvar är att öka sina vinster, betala skatt och skapa arbetstillfällen”.

Den doktrinen började krackelera runt millenniumskiftet. Företag utan hållbart samhällsansvar är nu ohållbart omoderna, idag är säkert hälften av alla företag ense om att samhällsansvar, i de fyra dimensionerna; ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt, är en absolut nödvändighet för att tjäna pengar. Det finns inte längre någon ekonomisk eller ideologisk konflikt förenat med att bedriva sin verksamhet på ett hållbart sätt. Hållbarhet/Sustainability är det man talar om nu. CSR som uttryck är på väg bort, det stod för något ytligare... Man kan inte diskutera hur CSR ska integreras i verksamheten som om det var något fristående, när det i själva verket är en del av företagets DNA.

Personligen tog jag också avstamp under förra året, med utbildningar inom FN-systemet i Stockholm och Genève. Senare nu i vår blir det en vecka i New York och jag har nu också tillträtt som Senior Advisor på Social Network Sweden, organisationen för företag/organisationer som vill gå snabbare fram inom hållbarhetsområdet.

Många företag ligger i frontlinjen, t ex Ikea och H&M, och får också beröm. Statsminister Stefan Löfvén framhöll båda företagen vid regeringens stora uppstartskonferens nu i januari för arbetet med Agenda 2030 i Sverige. Ikea för sitt klimatarbete och H&M för sina globala fackliga ramavtal, t ex i Kambodja. Även Max hamburgare och Scania framhölls som förebildsföretag. Axfood väljer också att ligga i absoluta frontlinjen. När jag besökte ILO (International Labor Organization) i Genève i oktober fick också där H&M beröm, medan man spydde galla över de amerikanska modekedjorna. Inse att svenska företag håller världsklass i hållbarhet!

Sverige tillsammans med åtta andra länder, däribland Tyskland och Brasilien, ingår också i en ”High Level Support Group” som har tagit initiativ för att se till att den globala agendan börjar genomföras snabbt för att också inspirera andra länder. Det är bra, eftersom svenskt företagsklimat är i världsklass när det gäller klimatarbete.

Men, men... Det märks också så tydligt att de politiska och civila systemen inte fattar vilken drivande roll företagen haft, har och kommer att få när det gäller att driva den hållbara utvecklingen framåt. Ibland omnämns företagen som viktiga, men oftast glöms dom bort. Det är som om den gamla tiden fortfarande spökar: ”företagen är bara intresserad av en enda sak, tjäna så mycket pengar som möjligt på kortast möjliga tid”. Politiker, räkna på allvar även med företagen i hållbarhetskampen.

Alla företag inom detaljhandelsbranschen, sätt er in i Agenda 2030 som började gälla 1 januari i år. Lyssna på konsumenterna som ju verkligen har vaknat. Tänk kommunikativt; berätta konkret om olika produkter ”den här T-shirten har sytts av XX som har schyssta villkor på syfabriken i Bangladesh”. Hållbarhetens barrikad befolkas av folket – och företagen.

Kontakta också gärna civilminister Ardalen Shekarabi som just nu tillsätter en bred delegation kring Agenda 2030 för Sverige med myndigheter, kommuner, regering och civilsamhället. Man måste nu till sist inse att det är hos företagen som spjutspets-kompetensen finns. Företag ska vara med att hjälpa Sverige framåt, inte för att bromsa utan för att gasa. Håll inte käften detaljhandlare, om er hållbarhet.

Mats Wallin, Social Venture Network Sweden


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Arkiv

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

Malmö Entré sålt

Avtal klara för apoteksanställda

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Sänd till en kollega

0.167