Designade funktionskläder lanseras på byggvaruhus

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det tidigare modevarumärket De Palma har fått en omstart och lanserar nu en kollektion med designade arbetskläder för professionella hantverkare och hipsters.

Foto:Dagmar Forne

Fredells byggvaruhus är skådeplatsen för lanseringen. Den allra första kollektionen av De Palma workwear hänger i en egen shop-in-shop på byggvaruhuset i Sickla.
Förväntansfulla står bolagets vd Jonas Skommevik, och de båda grundarna Kristoffer Sundlin och Peter Cammarstrand i montern som prytts med en Harley Davidson.
De Palma är ett modemärke från USA:s västkust som togs till Sverige 2001 av Kristoffer Sundlin och Peter Cammarstrand. I många år drevs märket från Stockholm med en filial i Kalifornien.
2013 ansåg de bägge kompanjonerna att det var dyrt och komplicerat att driva en USA-verksamhet från Stockholm. De tittade på sin kundgrupp och såg att den till 85 procent bestod av yrkesverksamma hantverkare.
De beslöt göra ett omtag.
– Dagens byggherrar är noga med vad de uttrycker med sina kläder, bilar och verktyg. De vill vara snygga i både professionella sammanhang och privat. Vi såg att det fanns ett hål i marknaden som övriga tillverkare av arbetskläder inte fyllde, säger Jonas Skommevik.
Enligt De Palma- ledningen finns det en stark efterfrågan på designade arbetskläder:
– Man ska kunna gå direkt från jobbet till krogen utan att byta, säger Jonas Skommevik.
Han framhåller också att det i dag finns en stark hantverkartrend både i modet och livsstilsmässigt:
– Många människor som har helt andra yrken vill klä sig i snygga arbetskläder och göra genuina jobb med sina händer på fritiden. Kanske som en reaktion mot att allt mer digitaliseras, säger han.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.143