Full fart i Stockholmsekonomin

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Stockholmsekonomin stärks och jobbtillväxten är den snabbaste på fem år Handeln hör till de branscher som utmärker sig positivt.

Stockholms Handelskammare har kommit med sin nya konjunkturbarometer. Den visar att Stockholmsekonomin stärks under det fjärde kvartalet.

- Stockholmsekonomin utvecklar sig väl och sysselsättningen är den starkaste på fem år. Detta trots att hushållen fortsätter att se dystert på ekonomin. Handeln och verkstadsindustrin agerar draglok. Byggindustrin fortsätter att tuffa på men arbetskraftsbristen är påtaglig och håller tillbaka byggandet i huvudstaden.

Det säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Handeln bidrar till solid huvudstadsekonomi

Stockholmsbarometern visar att huvudstadsekonomin är den starkaste på fem år.

Barometern stiger något till 106,1. Hushållens dystra syn på ekonomin håller i sig och konfidensindikatorn sjunker till 98,0.

Handeln uppvisar stor styrka och barometern i fjärde kvartalet stärks med 1,5 enheter till 113,9.

Superstark jobbtillväxt i Stockholm

Fjärde kvartalet bjuder på en mycket stark siffra för jobben. En hög andel av Stockholmsföretagen nyanställer. Faktum är att nettotalet för antalet anställda, det vill säga skillnaden mellan andelen företag som ökar antalet anställda och andelen som reducerar anställningar, stärks kraftigt under fjärde kvartalet. Nettotalet stiger till 21, vilket är den högsta siffran på fem år.

- Det är goda nyheter att Stockholm går bra trots de betydande risker som Sverige nu omges av. Stockholm genererar en stor del av landets tillväxt och export, säger Andreas Hatzigeorgiou.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Dags att byta till sommardäck

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

Svensk fintech i världstopp

Dags att byta till sommardäck

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

1.014