Miljoner till handelsforskning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Handelsrådet finansierar fem nya forskningsprojekt med sammanlagt 11 miljoner kronor.

Handelsrådet som är en organisation vars syfte är att stärka handelns konkurrenskraft finansierar i år fem nya projekt som delar på elva miljoner kronor.

Projekten behandlar områden såsom lagerverksamhetens utformning i omnikanalhandel,
digital modellering och effektivisering av handels- och varuförsörjningskedjan för ökad konkurrenskraft; parti- och detaljhandelns roll för svensk export; detaljhandelns betydelse för stads- och landsbygdsutvecklingen;
samt konsekvenser av den ökade användningen av anställningsbidrag.

– Projekten har stor bredd och den nya kunskapen kommer att bli till stor nytta för handelsnäringen, säger Lena Strålsjö, Handelsrådets FoU-expert i ett pressmeddelande.
Hon framhåller att Handelsrådet i år fått in ansökningar från nya forskargrupper med ett mer tekniskt fokus och att detta tyder på att handelsforskningen växer och blir alltmer tvärvetenskaplig.

De beviljade projekten är:
*Shopping för förändring – Svensk detaljhandels betydelse för stads- och landsbygdsutvecklingen

Özge Öne
r, Institutet för Näringslivsforskning

*Effektiv materialhantering & lagerverksamhet för ökad konkurrenskraft i multi- och omnikanaler – en studie av goda exempel bland svenska handelsföretag

Andreas Norrman
, Lunds universitet

* Anställningsbidrag inom handeln

Olle Frödin, Lunds universitet

*Digital model-driven physical retail and supply chain management (DM-Retail)

Patrik Jonsson, Chalmers

*Parti- och detaljhandelns roll för svensk export

Patrik Tingvall, Ratio - Näringslivets Forskningsinstitut

I Handelsrådet ingår Akademikerförbunden, Arbetsgivarföreningen KFO, Handelsanställdas förbund, Svensk Handel och Unionen.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.175