Remisskritik mot förslag på nya e-handelsregler

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. I sitt remissvar hävdar Svensk Handel är att förslaget lägger alltför stor vikt vid konsumentskydde.t

EU-kommissionens förslag är en del av den så kallade DSM-Strategin (digital single market strategy) och syftar till att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler. Att det är olika regler som gäller förhindrar företags möjligheter att sälja och konsumenternas möjlighet att köpa över gränserna. För att det ska vara samma regler och konsumentskyddsnivå i alla länder föreslås nu ett antal förändringar.

”Ingen balans”

Svensk Handel har fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet. Organisationens huvudinvändning mot förslaget är att det inte är balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen. Alla förändringar som föreslås är av konsumenthöjande karaktär utan att det har visats att det finns ett behov av att konsumentskyddsnivån höjs, skriver Svensk Handel.

Till exempel finns det ingen skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren och säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga. Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad, säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

Olika regler i fysisk butik och i nätbutik.
En annan del som Svensk Handel riktar kritik mot är att förslaget endast avser försäljning online vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

– Detta är något som går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera. Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler, säger Anna-Karin Strömqvist.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Dags att byta till sommardäck

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

Svensk fintech i världstopp

Dags att byta till sommardäck

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.127