Svenskar gillar kontantlöst

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Svenskarna ligger i toppen när det gäller kontantlösa betalningar, i gott sällskap med de nordiska grannarna.

Med rubriken" Svenskar i kortköpseliten" skriver Dagens Industri , liksom TT; om nya siffror kring svenskarnas hantering av kontanter, allt mindre, och kontantlösa betalningar, allt fler.

Svenskarna är extrema på mycket, och nya siffror från Visa visar att svenskarna är flitigast i världen med att betala med kort. Vi är i gott sällskap med de nordiska grannländerna.

Kontanttoppen inföll 2007, då det fanns kontanter för nästan 110 miljarder kronor i Sverige. I slutet av januari i år hade den siffran krympt till något över 69 miljarder kronor, enligt Riksbanken.

Fler betalmöjligheter

Dagens chippade kort, mobilappar och nätbetalningslösningar används i allt större omfattning.

Idag presenterar Lindex nyheten att klädkedjans e-handelskunder kan betala sina köp med Swish.

– Den här typen av mobil betalning känns helt rätt då antalet kunder som handlar från oss med mobila enheter växer kontinuerligt, säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

Swish lanserades som ett betalsätt mellan privatpersoner, men nu finns gränssnittet på plats även för e-handelsföretag. Swish används av cirka 4 miljoner personer i Sverige.

Mer kontaktlöst framöver

Framöver kommer betalfloran att på allvar utökas med kontaktlösa kort, som enkelt läggs utanpå kortläsaren. De betalningarna kan göras enbart för köp upp till 250 kronor.

Redan i maj kunde de Icakunder som har ett nytt Ica bankkort "blippa" i kassan.

Enligt Visa är ett genomsnittligt svenskt kortköp på 301 kronor. Europasnittet ligger på 459 kronor.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.19