Sportjätten satsar på småbutiker

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

Sportkedjan Decathlons nya giv – kompaktbutiker med Click and collect i citylägen.

Den första Decathlon connect-butiken öppnade i München i förra veckan, och om två veckor är det dags för butik nummer två, denna gång i Stuttgart.

Med det nya butiksformatet har den franska sportjätten Decathlon tagit klivet från storbutiker på runt 5 000 kvadratmeter i externa handelsplatser till kompaktbutiker på 50 kvadratmeter i bästa citylägen. Münchenbutiken ligger i Stachus Passagen och i Stuttgart öppnar man på Königstrasse.



Butikerna är indelade i tre zoner. Förutom ett utbud av storsäljande och säsongsaktuella sportvaror, som presenteras i de mörkgrå zonerna, kommer man i butikerna också presentera kedjans sortiment av 35 000 produkter som går att köpa online.



En viktig del i butikerna är den vita zonen "Daily pick up zone", där varor som näthandlats och väntar på att bli hämtade exponeras i genomskinliga boxar, för att inspirera andra kunder.


Och i de blå zonerna kan kunderna, precis som i kedjans övriga butiker, testa produkter och delta i interaktiva spel.


Det nya konceptet har tagits fram av den tyska kommunikations- och designbyrån Kplus konzept.


I Sverige har Decathlon i dagsläget en butik, i Kungens kurva. Butiken i Bromma stängde för två år sedan och till sommaren beräknas en ny butik stå klar i Barkarby handelsområde.




Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Dags att byta till sommardäck

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

Svensk fintech i världstopp

Dags att byta till sommardäck

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

2.712