Konsumentkrav förändrar städerna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Seminariedagen Handelsfastigheter2016 bjöd på tisdagen på intressanta frågeställningar och spaningar.

Karlstad behöver mer butiker i gatuläge för att få mer stadspuls. Foto:Dagmar Forne

Seminariedagen arrangerades av Seminar Design Group i samarbete med WSP.
Bland talarna märktes Rudolf Antoni, tf vd för Fastighetsägarna GFR, som belyste den pågående branschglidningen som innebär att bland andra handelsplatser, butiker, bibliotek och bensinmackar förändrats och tagit sig andra roller och erbjuder andra funktioner än tidigare.
Och vad ska man säga om sökmotorn Google som börjar tillverka bilar som saknar många av bilens typiska kännetecken som ratt, gas och broms, men som ändå tar människor dit de behöver åka.
Hur blir det när bilarna inte längre bullrar, spyr avgaser och belamrar 2-3 fotbollsplaner utanför köpcentrumet?

Framtidens stad
I ett år har WSP drivit ett projekt kallat framtidens stad, där flera medelstora svenska städer deltagit. Representanter från Karlstad och Varberg talade på Handelsfastigheter2016 om vad det arbetet sått för tankar.
I båda dessa städer håller man på att förändra infrastrukturen.Varberg kommer att lägga tåget i en tunnel under staden och den gamla hamnen ska lämna plats för annat. Mycket central mark frigörs, och nu arbetar man med planerna för framtidens nya hippa, kreativa Varberg där kultur och handel ska få stor plats. Varberg förväntas växa snabbt.
Karlstad är en residensstad, ett nav utan mycket konkurrens från närliggande orter. Även här kommer infrastrukturändringar innebära att mark frigörs när Resecentrum byggs om.
Staden behöver mer puls, mer intressanta butiker, och en mer utvecklad kvällsekonomi, konstaterar Ann Catrin Kärnä, som arbetar med planfrågor i Karlstad kommun.

Staden - en produkt
Den goda staden talade Jesper Örtengren,från fastighetsbolaget Vasakronan om. Stadskärnor pressas av ökande konkurrens från externhandel. Han menar att städer behöver bygga upp sina varumärken. Att Apple bygger en butik i Kungsträdgården ökar den gamla parkens, men också stadens varumärke.
Tänk på staden som en produkt. Bygg varumärket kring symboliska platser.

Dagligvaruhandel stöper om
När konsumenternas ökade krav tvingar en stor bransch som dagligvarubranschen att förändras kommer det obönhörligen att förändra städerna. Det är en slutsats man kan dra av det Marcus Ahlmalm, ansvarig för logistik och butik, Ica online, berättade.
För vad händer när 1300 Ica-butiker över hela landet förändrar sin roll, börjar med e-handel, hemkörning eller click&collectlösningar som gör att deras kunder klarar inköpen utan att behöva gå in i butiken? Drive Thru i stället för att parkera och plocka varor själv.

Och som det står i programbladet för dagen – det handlar om doe or die.

Drivkraften bakom förändringarna är konsumenternas ökade krav.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.115