Ny tjänst ger smidigare returer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Nu lanseras en automatiserad tjänst för e-handelns returhantering.

Nu lanserar Reclaimit AB returhanteringstjänsten “Reclaimit Customer”, som automatiserar
hela returflödet för e-handelsbolag. Med hjälp av tjänsten kan konsumenter hantera sina
returärenden på ett enkelt sätt dygnet runt och e-handlarna effektiviserar samtidigt sina
processer.

Reclaimit är ett startupföretag baserat i Piteå och Halmstad som idag lanserar en tjänst för e-handelsmarknaden som tar tag i det stora problemet med returhantering. En stor del av e-handlarna
upplever att detta är en av deras största utmaningar.

Enligt JDA Centiro customer pulse report 2015 uppger 73 procent av de tillfrågade e-handelskunderna att de byter e-handlare om de upplever att servicen fallerar. Undersökningen visar också att ett smidigt returhanteringssystem är mycket viktigt för kunderna.

- Med Reclaimit Customer vill vi hjälpa e-handelsmarknaden med en av dess största
utmaningar - retur- och reklamationshanteringen. Kraven från konsumenterna ökar, men
många e-handlare sitter fortfarande i manuella tidsödande processer med långa dyra ledtider
för dessa ärenden. Vår tjänst löser det problemet, säger Håkan Johansson, vd och
grundare av Reclaimit i ett pressmeddelande.

Tjänsten fungerar så att konsumenten själv går igenom ett flöde likt en självhjälps-“checkout” för sitt
returärende, får direkt en fraktsedel och skickar sedan tillbaka produkten. När produkten kommer till
e-handelns lager hanteras eventuella återbetalningar automatiskt. Konsumenten kan följa hela
returprocessen via nätet. Systemet hanterar friktionsfritt både returer, byten, reklamationer och
ångerköp i flödet.

- Förutom att Reclaimit Customer effektiviserar och sparar väldigt mycket pengar åt e-handlarna,så skapar det också en bättre service och kundupplevelse för konsumenten, säger han.
Eftersom konsumenterna kan hantera sina returärenden dygnet runt och automatiskt få
fraktsedlar och notiser så blir det en bättre returhanteringsupplevelse vilket skapar lojalitet,
säger Jörgen Dernbrant, marknadschef och grundare av Reclamit.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Arkiv

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

Malmö Entré sålt

Avtal klara för apoteksanställda

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Sänd till en kollega

0.197