Elgiganten vann prestigetävling

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Elgiganten stod som vinnare i hemelektronikklassen i tävlingen "Sveriges bästa företag" när priserna delades ut på en gala på Nalen i går kväll.

Elgigantens vd Niclas Eriksson tog emot priset i går kväll.

”Sveriges bästa företag” baseras på en förstudie och en uppföljande kvantitativ undersökning med 10 671 svenska respondenter som genomfördes i januari 2016. Det är en riksrepresentativ undersökning där kunder fått svara på vilket som är Sveriges bästa företag inom olika branscher och varför.

– Den här utnämningen betyder extra mycket då den baseras på kundernas omdöme och uppfattning om oss. Vi drivs av ett starkt kundfokus och jobbar dagligen för att förbättra upplevelsen för våra kunder och den här utmärkelsen gör oss än mer motiverade att fortsätta det arbetet. Det här priset dedikerar jag våra 3700 medarbetare som gör ett sånt fantastiskt arbete med att ta hand om våra kunder varje dag, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i ett pressmeddelande.

Elgiganten mäter dagligen kundtillfredsställelsen i sina varuhus med hjälp av så kallade Happy or Not-maskiner och över 50 000 kunder i veckan nyttjar möjligheten att betygsätta sin upplevelse. Återkopplingen från kunderna ligger sedan till grund för justeringar i verksamheten. Under det senaste året har andelen nöjda kunder ökat från 84 till 88 procent.

Elgiganten skriver i pressmeddelandet att den positiva utvecklingen beror på ett flertal olika faktorer, men den tillskrivs framför allt satsningen på service och tjänster. Allt fler kunder väljer att få sin nya produkt levererad och installerad i hemmet, tar hjälp att komma igång med sina nya produkter, önskar hjälp med molntjänster, överföring av data mellan olika enheter och mycket annat.

Även satsningen på kompetens och kundernas möjlighet att besöka Elgiganten via flera olika kanaler beroende på ärende har påverkat kundnöjdheten i positiv riktning.

– Vi vill vinna kundernas förtroende och då måste vi vara lättillgängliga och erbjuda rätt produkt, till rätt pris med relevanta tjänster, hög kompetens och bra service. Det är ett ständigt pågående förbättringsarbete och den här utmärkelsen blir ytterligare en värdemätare som visar att vi är på rätt väg, säger Niclas Eriksson.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.148