Mer svenska råvaror i Icas produkter

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ica möter kundernas efterfrågan på svenska råvaror. I dag är 90 procent av det färska kött som säljs på Ica svenskt och 80 procent av köttinnehållet i charkvarorna är svenskt.

Ica skriver i ett pressmeddelande att de nu använder mycket mer svensk råvara i Ica egna produkter.

Anledningen är att kundernas intresse för svenskt ursprung ökar. Enligt statistik från SCB går den totala köttkonsumtionen går ner, men Ica uppger att deras försäljning av svenskt kött ökar. Idag är 90 procent av det färska kött som Ica säljer svenskt och 80 procent av Icas charkprodukter har svenskt köttinnehåll.

Ica skriver att deras "kundkommunikation kring de svenska mervärdena har bidragit till en större efterfrågan från kunderna".
Större andel svensk råvara i Icas eget sortiment har också medverkat till försäljningsutvecklingen. Under 2015 har till exempel stora delar av korvsortimentet och en rad pålägg bytt till svensk råvara.

- Sedan 2014 när samarbetet med LRF startade har vi aktivt valt att satsa på svensk råvara. Inom till exempel chark har andelen svensk köttråvara ökat från 30 % till 80 % för våra egna märkesvaror under denna period, kommenterar Dan Jacobson, färskvaruchef Ica Sverige.

Under 2016 fortsätter satsningen med bland annat Icas kampanj ”Härifrån Sverige” som ska lyfta fram svenskt och lokalt sortiment och förmedla svenska mervärden.

Dessutom kommer ursprungsmärkningen Från Sverige som skall göra det lättare för kunderna att hitta svenskproducerade produkter i butikerna.

Från Sverige är en frivillig branschgemensam märkning för alla typer av livsmedel och råvaror som uppfyller följande kriterier:
- Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
- Odling ska ha skett i Sverige.
- All förädling samt packning ska ske i Sverige.
- I sammansatta produkter ska minst 75 % av färdigvaran vara svensk. Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även i sammansatta produkter. En sammansatt produkt är ett livsmedel som innehåller mer än en ingrediens.

De första produkterna med den nya märkningen Från Sverige kommer att finnas i Ica-butikerna från vecka 16.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.111