VRG: Ny strategi ska ge lönsamhet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Nu krävs krafttag för att få ordning på sko- och modeaccesoarkoncernen Venue Retail Group. Nyemission och ny strategi annonseras och 35 butiker ska stängas.

Venue Retail Group AB meddelar på skärtorsdagen att de tidigarelägger delårsrapporten för det andra kvartalet, och att styrelsen beslutat om en fullt garanterad nyemission om 132 miljoner kronor med företrädesrätt för befintliga aktieägare.
Därtill genomförs en riktad nyemission av preferensaktier till samtliga konvertibelinnehavare, i utbyte mot att konvertibellånet om 79 miljoner kronor löses in och därmed omvandlas till eget kapital.
Totalt tillförs därmed eget kapital om 211 miljoner kronor.

VRG är för närvarande inne i en omstruktureringsfas.

I samband med delårsrapporten för första kvartalet meddelades att styrelsen och den nya ledningen påbörjat arbetet med en genomgripande strategisk översyn samt en genomgång av kapitalstrukturen. Deras syfte är att uppnå en långsiktig finansiell stabilitet och lönsamhet.

Nu har bolaget anlitat Carnegie som strategisk rådgivare under 2016.


Tuffa åtgärder

I vd kommentaren analyserar VRG:s nye vd och koncernchef Jonas Ottosson bakgrunden till bolagets problem och vilka åtgärder som krävs för att räta upp situationen:

"Venue Retail Group har under ett antal år fokuserat på tillväxt och förvärv varför lönsamheten i bolaget blivit lidande. För att minska komplexiteten och öka lönsamheten har en strategisk översyn av butiksbeståndet gjorts och styrelsen har fattat beslut om att lägga ner cirka 35 butiker. Detta beslut innebär att bolaget blir av med förlustbringade butiker som påverkat resultatet negativt med cirka -10 miljoner kronor årligen samt att ytterligare besparingar av overheadkostnader kan realiseras.

Översynen och nedläggningarna medför att Bolaget drabbas av engångskostnader om -164 miljoner kronor i form av nedläggningskostnader och nedskrivningar av goodwill, varumärken, immateriella tillgångar samt butiksinredning. Av detta belastar -119 miljoner innevarande kvartal och -45 miljoner kommande kvartal, Q3 och huvuddelen av kostnaderna är inte kassaflödespåverkande."

Han skriver även att arbetet med koncept och sortimentsförändring sedan oktober 2015 har fått stort utrymme i organisationen och att en ny affärsplan har utarbetats. "Detta har varit högsta prioritet för att kunna nå ut till konsument så fort som möjligt. Vi räknar med att se de första effekterna av detta arbete under hösten 2016."

Andra kvartalet (december 2015-februari 2016)
Venue Retail Group redovisar för andra kvartalet en försäljning i jämförbara butiker om -6 procent och ett EBITDA före engångskostnader om -6 miljoner kronor.
Jonas Ottosson kommenterar utfallet för andra kvartalet med att "såväl utfall som utveckling av försäljning och lönsamhet är otillfredsställande. Det som påverkade kvartalet negativt var en svag decemberförsäljning, en ogynnsam norsk marknad samt en försvagning av den norska kronan."
Han framhåller dock att kvartalet avslutades med en stark februariförsäljning som överträffade både föregående års samt marknadens försäljningssiffror.

Under andra kvartalet uppgick koncernens nettoomsättning till 240,4 miljoner kronor (265,1)

Färre butiker och en försvagning av den norska kronan har påverkat omsättningen negativt med totalt -17 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 48,0 procent (48,0)
Resultat före av- och nedskrivningar och engångskostnader blev -5,9 miljoner kronor (2,1)

Koncernens försäljning för jämförbara butiker under kvartalet minskade med -6 procent
Under kvartalet har tre olönsamma butiker stängts


Perioden september 2015-februari 2016:


Koncernens nettoomsättning uppgick till 440,3 miljoner kronor (481,1)
Färre butiker och en försvagning av den norska kronan har påverkat omsättningen negativt med totalt -33 miljoner krononr jämfört med motsvarande period föregående år.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,2 procent (51,1)
Resultat före av- och nedskrivningar blev -16,6 miljoner kronor (2,4) exklusive engångskostnader.

Nya mål
I samband med omstruktureringen av balansräkningen och den strategiska översynen av butiksbeståndet har koncernens ledning beslutat om nya finansiella mål:

- Accessoarer (Accent/Morris) ska uppnå en EBIT-marginal om 5-7 procent inom 3-5 år
- Skor (Rizzo/NK) skall ska uppnå en EBIT-marginal om 7-9 procent inom 3-5 år
I samband med omstruktureringen uppstår engångskostnader om totalt 164 Mkr, varav 45 Mkr kommer belasta nästkommande kvartal, Q3. Huvuddelen av engångskostnaderna avser nedskrivningar av tillgångar, vilka inte är kassaflödespåverkande.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.124