VRG: Ny strategi ska ge lönsamhet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Nu krävs krafttag för att få ordning på sko- och modeaccesoarkoncernen Venue Retail Group. Nyemission och ny strategi annonseras och 35 butiker ska stängas.

Venue Retail Group AB meddelar på skärtorsdagen att de tidigarelägger delårsrapporten för det andra kvartalet, och att styrelsen beslutat om en fullt garanterad nyemission om 132 miljoner kronor med företrädesrätt för befintliga aktieägare.
Därtill genomförs en riktad nyemission av preferensaktier till samtliga konvertibelinnehavare, i utbyte mot att konvertibellånet om 79 miljoner kronor löses in och därmed omvandlas till eget kapital.
Totalt tillförs därmed eget kapital om 211 miljoner kronor.

VRG är för närvarande inne i en omstruktureringsfas.

I samband med delårsrapporten för första kvartalet meddelades att styrelsen och den nya ledningen påbörjat arbetet med en genomgripande strategisk översyn samt en genomgång av kapitalstrukturen. Deras syfte är att uppnå en långsiktig finansiell stabilitet och lönsamhet.

Nu har bolaget anlitat Carnegie som strategisk rådgivare under 2016.


Tuffa åtgärder

I vd kommentaren analyserar VRG:s nye vd och koncernchef Jonas Ottosson bakgrunden till bolagets problem och vilka åtgärder som krävs för att räta upp situationen:

"Venue Retail Group har under ett antal år fokuserat på tillväxt och förvärv varför lönsamheten i bolaget blivit lidande. För att minska komplexiteten och öka lönsamheten har en strategisk översyn av butiksbeståndet gjorts och styrelsen har fattat beslut om att lägga ner cirka 35 butiker. Detta beslut innebär att bolaget blir av med förlustbringade butiker som påverkat resultatet negativt med cirka -10 miljoner kronor årligen samt att ytterligare besparingar av overheadkostnader kan realiseras.

Översynen och nedläggningarna medför att Bolaget drabbas av engångskostnader om -164 miljoner kronor i form av nedläggningskostnader och nedskrivningar av goodwill, varumärken, immateriella tillgångar samt butiksinredning. Av detta belastar -119 miljoner innevarande kvartal och -45 miljoner kommande kvartal, Q3 och huvuddelen av kostnaderna är inte kassaflödespåverkande."

Han skriver även att arbetet med koncept och sortimentsförändring sedan oktober 2015 har fått stort utrymme i organisationen och att en ny affärsplan har utarbetats. "Detta har varit högsta prioritet för att kunna nå ut till konsument så fort som möjligt. Vi räknar med att se de första effekterna av detta arbete under hösten 2016."

Andra kvartalet (december 2015-februari 2016)
Venue Retail Group redovisar för andra kvartalet en försäljning i jämförbara butiker om -6 procent och ett EBITDA före engångskostnader om -6 miljoner kronor.
Jonas Ottosson kommenterar utfallet för andra kvartalet med att "såväl utfall som utveckling av försäljning och lönsamhet är otillfredsställande. Det som påverkade kvartalet negativt var en svag decemberförsäljning, en ogynnsam norsk marknad samt en försvagning av den norska kronan."
Han framhåller dock att kvartalet avslutades med en stark februariförsäljning som överträffade både föregående års samt marknadens försäljningssiffror.

Under andra kvartalet uppgick koncernens nettoomsättning till 240,4 miljoner kronor (265,1)

Färre butiker och en försvagning av den norska kronan har påverkat omsättningen negativt med totalt -17 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 48,0 procent (48,0)
Resultat före av- och nedskrivningar och engångskostnader blev -5,9 miljoner kronor (2,1)

Koncernens försäljning för jämförbara butiker under kvartalet minskade med -6 procent
Under kvartalet har tre olönsamma butiker stängts


Perioden september 2015-februari 2016:


Koncernens nettoomsättning uppgick till 440,3 miljoner kronor (481,1)
Färre butiker och en försvagning av den norska kronan har påverkat omsättningen negativt med totalt -33 miljoner krononr jämfört med motsvarande period föregående år.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,2 procent (51,1)
Resultat före av- och nedskrivningar blev -16,6 miljoner kronor (2,4) exklusive engångskostnader.

Nya mål
I samband med omstruktureringen av balansräkningen och den strategiska översynen av butiksbeståndet har koncernens ledning beslutat om nya finansiella mål:

- Accessoarer (Accent/Morris) ska uppnå en EBIT-marginal om 5-7 procent inom 3-5 år
- Skor (Rizzo/NK) skall ska uppnå en EBIT-marginal om 7-9 procent inom 3-5 år
I samband med omstruktureringen uppstår engångskostnader om totalt 164 Mkr, varav 45 Mkr kommer belasta nästkommande kvartal, Q3. Huvuddelen av engångskostnaderna avser nedskrivningar av tillgångar, vilka inte är kassaflödespåverkande.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Arkiv

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

Malmö Entré sålt

Avtal klara för apoteksanställda

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Sänd till en kollega

0.142