Serviceskolan - del 2

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Vill du och dina medarbetare vässa er i service – följ då vår serviceskola! Enkelt och behändigt här på webben, med både läsning och uppgifter. Serviceskolan är framtagen av Stig Fram och publiceras i ett samarbete med Dagens Handel.

Första avsnittet i Serviceskolan hittar du här: http://www.dagenshandel.se/serviceskolan/folj-var-serviceskola-premiar-for-forsta-avsnittet/

Den ena kunden är inte den andra lik

Läge, pris och utbud i all ära. Men om sanningen ska fram – och det ska den naturligtvis – letar vi alla efter den butik, det hotell eller den restaurang där vi känner oss förstådda.


Välkommen till den andra delen i artikelserien om enastående kundservice!


Vi känner alla till den gamla regeln att man ska behandla andra så som man själv vill blir behandlad. Den kan fungera som en bra grundregel i livet, men inte i mötet med kunder. En kund vet exakt vad hon eller han är ute efter, medan en annan behöver stöd och smakråd. En tredje vill umgås en stund medan en fjärde mest av allt har bråttom. Olika kunder vill helt enkelt bli bemötta på olika sätt! Nyckeln till framgång ligger i hur väl du kan uppfatta kundernas olika karaktärsdrag och hur villig du är att anpassa ditt eget beteende och säljsamtal efter personen du pratar med.


Behandla andra som de vill bli behandlade


I alltför många butiker, restauranger och på alltför många hotell fungerar kundbemötandet fortfarande enligt den helt orimliga modellen att vi alla är lika. Säljaren trummar på dag ut och dag in med sin egen, ofta monotona, stil oavsett vem kunden är och hur hon eller han önskar bli bemött. Bristen på kunskap, engagemang, lyhördhet och flexibilitet leder till en riktigt medioker kundupplevelse och innebär nästan aldrig att antalet stamkunder ökar.


Vi måste alla förstå att det inte finns ett sätt att ha ett bra kundmöte eller säljsamtal – det finns flera! Din förmåga till anpassning är ofta nivån på din framgång. Tänk också på att en mer engagerad, lyhörd och flexibel inställning är något du har minst lika mycket glädje av privat som på jobbet. Du kommer helt enkelt att få det lite trevligare i livet om du anstränger dig på jobbet.


Fyra framforskade karaktärer


Det finns gott om forskning kring människans olika karaktärsdrag som leder till olika reaktioner i olika situationer. Lyckligtvis är den forskningen entydig: Beslutsgrunderna skiftar frå



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.165