Handel skapar starka stadshjärtan

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Stadsutveckling är ordet på mångas läppar. Stadskärnan är en viktig pusselbit i en stads identitet:för invånarnas trivsel, stadens funktion och i förlängningen också för ortens möjlighet att hålla ställningarna – gentemot andra städer och det globala ”storstadssuget”.. Sätt på ”köpcentrumglasögonen” när stadskärnan ska vitaliseras, uppmanar Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef på Vasakronan, lite överraskande de handlare, privata och offentliga aktörer som vill göra skillnad i levande stadskärnor.

Urbaniseringen är ett faktum, det pratas stadsutveckling som aldrig förr och alla större städer i landet har expansionsplaner. Många planer och projekt ligger utanför stadskärnan så hur säkerställer vi att städernas centrum även fortsättningsvis kan behålla sin position som stadens hjärta?

Svaret är inte givet, men jag tror att vi genom att lyfta fram handel, upplevelser och aktiviteter samt utbudet av mat och service, skulle få en tydligare riktning när vi utvecklar våra städer. Vi behöver arbeta mer med frågorna kring vad vi vill att våra städers centrum ska innehålla.

I Sverige har vi en stor tillgång i de befintliga stadskärnorna. Men vi behöver kontinuerligt utveckla dem ytterligare. Och varför inte göra det genom att snegla på hur köpcentrum planeras och byggs? Där står handel, upplevelser och logistik överst på agendan. Allt man planerar för görs för att skapa optimala förutsättningar för handel och människors upplevelser.

Att se på staden, eller i de större städerna stadskärnan, som köpcentrum skulle ge planeringen en riktning och därigenom förenkla den. Att klustra utbudet genom att samla liknande verksamheter på en del av ytan, eller i stråk, är en självklarhet när man planerar köpcentrum. Så varför inte göra samma sak i stadskärnorna, det vill säga planera staden i stråk?

Att sätta handeln högst upp när man planerar och utvecklar stad gör att människors varande och fungerande i städerna kommer i fokus på ett naturligt sätt. På sikt leder detta till bättre lösningar för människor att vara och mötas. Att handla, äta, umgås och bo kräver bra logistiklösningar, trafiklösningar, umgängesytor, aktivitetsytor särskilt för barn som vi ibland glömmer bort inne i staden.

I en undersökning gjord på uppdrag av oss på Vasakronan våren 2015 frågade vi 2 000 medborgare hur de upplever sin stadskärna. Den visar tydligt att stadskärnans uppbyggnad är viktig för trivseln, upplevelsen och stoltheten. Man shoppar, går gärna på restaurang och café, träffar vänner och tittar på folk. Det är ett bevis för att platser och stråk behöver skapas för möten mellan människor.

Undersökningen gav oss många bra idéer till hur vi kan utveckla staden och stärkte även vår övertygelse att handel och upplevelser bör vara den naturliga utgångspunkten när vi utvecklar våra stråk i de fyra städer där vi är verksamma. Precis som det är utgångspunkten i ett köpcentrum.

Det finns en utmaning med detta synsätt. Ett köpcentrum har i allmänhet bara en ägare. Det ger goda möjligheter att utforma allt efter den egna strategin. Stadens gator och torg har många ägare och ännu fler intressenter. Fastighetsägare, stadens företrädare, kommun och landsting ska komma överens. Så för att lyckas krävs ett väl utvecklat sammarbete. Men vi vet att det går. Vi har sett det i en del av våra mindre städer samt i andra länder där BID processen vunnit mark. Där det fungerar är utväxlingen stor. Citykärnan lever upp och omsättningen ökar när fler människor rör sig i området fler timmar per dygn, det gagnar hela staden. Det skulle vara roligt att få se denna typ av positiva samverkansprocess växa fram i större utsträckning också i våra fyra största städer. Låt handeln visa vägen.

Jesper Örtengren
Affärsutvecklingschef Handel, Vasakronan


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.189