En ytterligare klimatmiljard för Ikea

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Idag presenterade möbeljättens ledning en utökad finansiell ram på 1 miljard euro som ska öronmärkas för investeringar i hållbarhet. Det totala beloppet är 3 miljarder euro.

Ikea-koncernens mål är att 2020 producera lika mycket förnybar energi som motsvarar all energi verksamheten förbrukar. Med nya vindkraftverk som tagits i drift i Polen och i USA under året, har koncernen producerat förnybar energi motsvarande 71 procent av sin energiförbrukning under verksamhetsåret 2016.

I Norden har målet med att producera mer förnybar energi än man förbrukar redan nåtts.

- Det finns många möjligheter för företag att bidra till och dra nytta av utvecklingen av en ekonomi med låga lågdioxidutsläpp. Utifrån IKEAs vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna, arbetar vi målmedvetet för att ha en positiv påverkan på människor och miljö, säger Peter Agnefjäll, vd och koncernchef för Ikeakoncernen.

Koncernen har nu avsatt mer än 3 miljarder euro till olika hållbarhetsinvesteringar. Det inkluderar den finansiella ram på 1 miljard euro, som presenteras i dag, som ska säkerställa långsiktig tillgång till hållbara material genom investeringar i skogsbruk och i företag som är aktiva inom återvinning och utveckling av förnybar energi och biomaterial.

I detta ingår den 1,5 miljard euro som investerats i vind- och solenergiprojekt sedan 2009 och de 600 miljoner euro som avsatts för ytterligare investeringar i förnybar energi.

Ikea har övergått till ett belysningssortiment med enbart LED och har under verksamhetsåret 2016 sålt närmare 80 miljoner LED-ljuskällor.

Ikea-ledningens höjdpunkter inom hållbarhetsarbetet under 2016:

Nytt hemsolenergierbjudande på tre marknader.
All bomull och 61 procent av allt trä som används i Ikeas produkter kommer nu från mer hållbara källor.
Oljebaserad expanderad polystyren (EPS) har fasats ut de platta paketn och ersatts med fiberbaserade och helt återvinningsbara material.
Arbetet med att skapa en fullt inkluderande arbetsmiljö där alla medarbetare, inkl. hbtq-personer, kan vara sig själva.
Medarbetarprogram: 108 miljoner euro har avsatts till lojalitetsprogramet Tack! och 335 miljoner euro bonusprogram under året.
48 procent Ikeas chefer är kvinnor.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nespressos framtidsbutik öppnad

Arkiv

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Mood Stockholm förändras

I mars kommer femårsfirande Mood-gallerian att nå ett besökstal på 20 miljoner. Matställena blir fler och på butikssidan blir det nytillskott.

UPS i etiktoppen

Logistikbolaget UPS har för elfte året i rad utsetts till ett av världens mest etiska företag. Utnämningen kommer från Ethisphere Institute.

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

Kemikalieinspektionen har undersökt hemtextilier. Nästan en tiondel av textilierna innehöll ett miljöfarligt ämne som kommer att bli förbjudet 2021. Och ett kuddfodral var helt lagvidrigt.

God tillförsikt hos näthandlarna

Näthandlarna tror på ett starkt handelsår. Mer än varannan svensk e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år. Hemelektronik är den bransch som man tror mest på. Böcker och media minst.

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Senaste numret av Dagens Handel har tema Säkerhet. Ett hett ämne just nu.

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Så blir Hemköps framtidsbutik

Nyemitterat och klart för nätsporthandlaren

Klassisk herrmodetillverkare köper modeportal

App och prenumeration minskar Icas matsvinn

Inditex missar målet

Sportamore vill nyemittera

"Joy levererar"

Så blev MQ:s andra kvartal

Qliro blir kreditmarknadsbolag

Sänd till en kollega

0.176