Nu är det julhandelsrekord igen

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Som väntat: julhandelsrekord igen. Julhandeln i fysiska butiker ökade med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning, enligt färska siffror från Dibs och Nets.

DIBS har tillsammans med moderbolaget och betalkoncernen Nets undersökt utfallet för den svenska julhandeln.

Från den "officiella starten" med Black Friday 25 november fram till och med julafton så ökade handeln i fysiska butiker med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning jämfört med motsvarande period ifjol.

Fysiska butiker ökar måttligt men slår nytt rekord
Julhandeln i svenska butiker accelerade något från mitten på december och ända fram till julafton.

Totalt sett noterades en tillväxt med nytt rekord, där handeln ökade med 6 procent i kortomsättning och 9 procent i transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade, men endast något: 368 kronor i år jämfört med 381 kronor ifjol.

På själva julafton så ökade handeln ännu mer, 7 procent mer jämfört med ifjol.

– Det är glädjande att även handeln ifysiska butiker ökar och slår nya rekord, trots en kraftigt ökande e-handel. Vi ser att man handlar ända fram till och med julafton där det till och med ökar mest. Vi ser också att readagarna på nätet som varit väldigt framgångsrika tar viss handel från butiker, säger Patrick Höijer, vice vd på Nets i Sverige.

Stark tillväxt för e-handeln

E-handeln i Sverige noterade en mycket stark tillväxt för årets julhandel och ökade med 28 procent i omsättning och drygt 52 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol.

Genomsnittsköpet minskade dock en del: 562 kronor i år jämfört med 672 kronor ifjol. Detta indikerar att svenskarna köper fler saker för mindre summor, men också att det har varit ett stort fokus på rea.

Black Friday som ökade markant i år (59 procent i omsättning) är numera mycket viktig för svensk e-handel eftersom den står för den största försäljningen under hela året, konstateras i rapporten.

Black Friday "dopar"

Tidigare har höjdpunkten kommit två veckor innan jul men nu ligger den alltså långt tidigare. Det kan innebära att konsumenterna har fler dagar på sig att julhandla vilket uppmuntrar till ökad konsumtion.

– I år har julhandeln på nätet fått sitt eget dopningsmedel genom Black Friday och tack vare denna rekordstart slår den totala julhandeln på nätet ett kraftigt rekord, säger Daniel Larsson, ‎vice vd på DIBS och fortsätter:

– Naturligtvis finns det andra underliggande orsaker till ökningen. E-handeln är numera en naturlig del av svenskarnas konsumtion där bekvämlighet är det starkaste skälet för att handla på nätet enligt våra undersökningar. De stora utmaningarna för webbutikerna är att en så stor del av årets julförsäljning numera sker till rabatterade priser och att konkurrensen från utlandet är så hård.

Det här är siffrorna:

DIBS data är baserad på faktiska transaktioner, alltså köp, och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden, uppger man i det aktuella pressmeddelandet.

Nets data kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för kortköp i fysiska butiker.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.114