Ny ledning i Filippa K

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Kristofer Tonström blir ny VD och Simon Griffiths blir ny ordförande i Filippa K under första kvartalet 2017.



Styrelsen i Filippa K har utsett Kristofer Tonström till ny vd med tillträde senast den 13 februari 2017. Han tar över efter Anna Lönnerstedt som varit tillförordnad VD sedan den 1 september 2016.

Anna Lönnerstedt fortsätter i en ny roll som Range & Supply Director i samband med att Kristofer tillträder.

Kristofer Tonström har många års erfarenhet av att leda internationella varumärkesdrivna organisationer med fokus på innovation, marknadsföring och försäljning. Han kommer närmast från en position som vd på Omega Pharma Nordic AB där han under de senaste fyra åren varit med och byggt ett av Nordens största och snabbast växande hälso- och hudvårdsföretag med ett flertal varumärken däribland ACO. Han var i över tio år verksam i olika roller på Procter & Gamble, senast som marknadsdirektör för Procter & Gamble Norden.

-Filippa K är ett av Nordens starkaste och mest spännande modevarumärken. Jag ser fram emot att få bli en del av Filippa K-teamet och bygga ett ännu större och starkare bolag”, säger Kristofer Tonström i ett pressmeddelande.

Simon Griffiths utses till ny ordförande i Filippa K. Han har lång erfarenhet av att arbeta internationellt med strategi- och företagsutveckling på EQT och Bain & Company. Avgående styrelseordförande Eric Persson, ägarrepresentant och VD för huvudägaren Novax, kommer att fortsätta vara engagerad i Filippa K som styrelseledamot.

Som tidigare meddelats kommer även Filippa Knutsson att tillträda som Creative Director från och med 13 januari 2017.

Med utnämningarna av Kristofer, Simon och Filippa har bolaget nu en kraftfull ledning med kompletterande kompetenser. Kristofers gedigna erfarenhet av varumärkesburna och snabbrörliga konsumentvaruverksamheter tillsammans med Filippas unika känsla för design och Filippa K som varumärke är precis rätt kombination. Till detta ska läggas Simons strategiska kunnande, internationella utblick och engagemang. Denna trio tillsammans med resten av ledningsgruppen och alla medarbetare borgar för framgångsrika år. Jag vill också passa på att tacka Anna Lönnerstedt för ett väl utfört jobb som tillförordnad VD och understryka att hon i sin nya roll som Range & Supply Director kommer att vara en nyckelperson på Filippa K”, säger Eric Persson, VD på Novax i pressmeddelandet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.12