Inredningskoncern växer med finskt förvärv

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Input interiör, en oberoende inredningskoncern inom offentlig miljö, förvärvar finska inredningsföretaget Stålbox och etablerar verksamhet i Helsingfors.

Input interiör är en privatägd inredningskoncern som sedan starten 1987 levererat inredning till
offentliga miljöer. Affärsidén är att utan egen möbelproduktion verka som en oberoende aktör. Företaget har 385
medarbetare i Sverige och driver projekt världen över.

Bolaget omsätter drygt 1,85 miljarder kronor.
Finska Stålbox som förvärvades i januari i år startade sin verksamhet 1996 och har idag tre anställda
och en behovsanpassad organisation som varierar i storlek beroende på projektens omfattning.
Företaget omsätter drygt 20 miljoner kronor. En omsättning som Sune Lundqvist ser att det finns stora
möjligheter att öka.

– Vi har en ambition om att finnas nära våra kunder. Vi utgår från deras förutsättningar och behov. Och
om kunderna efterfrågar våra tjänster i Finland, då är det här vi ska finnas. Stålbox har den kompetens
och branschkännedom som krävs för att vi ska kunna lyckas även där, säger Mille Milehem, COO på
Input interiör i ett pressmeddelande.
Han förklarar att det i Finland saknas de tjänster som Input kan erbjuda.

Företaget har ingen egen produktion och behöver därför inte utgå inte från en begränsad
möbelproduktion utan är en helt oberoende inredningsleverantör som representerar efterfrågade
varumärken och erbjuder kunden marknadens bredaste sortiment.

– Vårt oberoende har varit uppskattat bland arkitekter och kunder i Sverige, och vi ser att det kommer att särskilja oss även i Finland, säger
Mille Milehem.

Unika i Finland
Stålbox har tidigare framförallt fokuserat på försäljning till näringsliv och kontor samt skola och
utbildning. Men efter förvärvet tillkommer två helt nya affärsområden – vård och omsorg samt hotell
och restaurang.

– Jag ser mycket positivt på det här. Förutom Nordens bredaste utbud av varumärken och nya
affärsområden kommer logistiken att förbättras. Med Input interiörs storlek kommer vi att kunna skapa
ett än mer konkurrenskraftigt erbjudande. Vi blir unika på den finska marknaden, säger Patrik Holmén,
CEO på förvärvade Stålbox, som nu är en del av Input interiör.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.117