Tung trafik begränsas i Göteborgs innerstad

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Tung trafik begränsas under tider då butikerna har öppet. Fordon tyngre än 3,5 ton bara får köra i området innanför hamngatorna mellan klockan 05:00 och 11:00. Det betyder att butiker och deras leverantörer får tänka om.

Göteborgsposten skriver att det från och med i dag gäller hårdare regler för vilka tider fordon över 3,5 ton får köra i området kring Domkyrkan.
– Att få bort tung trafik ökar framkomligheten och gör innerstaden mer attraktiv, säger Anette Thorén, projektledare på Trafikkontoret till tidningen.
Fler och fler vistas i innerstaden och arbetet med att se över trafiken har pågått under ett antal år. Bland annat har parkeringsplatser tagits bort och gågator skapats.

De nya reglerna införs under en sex månader lång prövoperiod och innebär att fordon tyngre än 3,5 ton bara får köra i området innanför hamngatorna mellan klockan 05:00 och 11:00. Om försöket faller väl ut kan området utvidgas ytterligare, säger Anette Thorén.

Det kan också bli tal om att se över miljöreglerna för transportfordon i innerstaden. Enligt Anette Thorén skulle man också kunna tillåta längre fordon är dagens tio meter, om än under begränsade tidsfönster på tidiga morgnar.
– Under våren ska vi bestämma vad som blir nästa steg. Det kan till exempel tänkas att vi kommer se över vilka klockslag det här ska gälla.

GP skriver också att transportföretag och butiker kan behöva tänka om när det gäller hur och när varor och leveranser ska nå sina mottagare.

Sedan 2012 finns Stadsleveransen, ett samarbete mellan Innerstaden Göteborg och flera transportföretag. Det innebär att varor körs till en terminal och där packas om för att sedan köras på mindre elfordon den sista biten in i centrum.

Dagens Handel skrev om projektet 2013:

"Tysta, smidiga och utsläppsfria elbilar levererar paket till butiker i Göteborgs innerstad. Stadsleveransen heter samlastningsprojektet, som avlastar gatorna innanför Vallgraven från många tunga transporter. Samverkansbolaget Innerstaden Göteborg AB står som huvudman för projekt Stadsleveransen och driften sköts av företaget Paketlogistik, som specialiserat sig på miljövänlig innerstadsdistribution. Paketlogistik stöttas också av cykelåkeriet Pling transport.Syftet är att få bort de tunga fordonen och samordna övriga leveranser till innerstadsgatorna, för att skapa en säkrare, lugnare och trivsammare trafikmiljö, men också att spara tid för handlarna som slipper ta emot flera paketbud varje dag."

I artikeln konstateras att trafikmiljön hade förbättrats avsevärt.

Men nu går man alltså ett steg längre.

Anette Thorén säger till Göteborgsposten att de flesta, både butiksägare och transportföretag, verkar positiva till de nya reglerna.

– Några logistikföretag har varit oroliga att det här innebär fler lastbilar i innerstan på morgnarna. Men överlag verkar vi ha det flesta med oss.

Lena Dalerup är vd på Innerstaden Göteborg, en sammanslutning av butiker och fastighetsägare i området kring Vallgraven. Hon är positiv till de nya reglerna. Hennes medlemmar gagnas av att den tunga trafiken försvinner under de tider då flest människor rör sig i området.

– Alla åtgärder som bidrar till en attraktiv innerstad stöder vi. Dessutom kommer lastbilar fortfarande få köra in i området till klockan 11. Efter det är butikerna öppna och de finns många butiksägare som inte tycker om när lastbilar parkerar utanför deras butiker och blockerar skyltfönster, säger hon.

Men alla är inte positiva. För de som kör ut varorna kan reglerna innebära att gods måste flyttas längre sträckor för hand eller att det kan bli svårt att hinna med arbetet före klockan elva.

Vid Domkyrkan står en lastbil från UPS. GP har intervjuat Solli och hans kollega som håller på att dra en pall med gods till en av affärerna på Kungsgatan, inne i det område där trafiken begränsas.
– Alla vill bli av med grejorna så tidigt som möjligt. Det kommer bli kaos här på morgnarna. Hinner vi inte till klockan elva försenas leveransen till nästa dag. Det är dåligt. I dag var det fullt på parkeringen där vi skulle stå och då körde vi in här. Hade detta varit när de nya reglerna gäller så hade kunderna inte fått sina grejor i tid, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.097