Tung trafik begränsas i Göteborgs innerstad

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Tung trafik begränsas under tider då butikerna har öppet. Fordon tyngre än 3,5 ton bara får köra i området innanför hamngatorna mellan klockan 05:00 och 11:00. Det betyder att butiker och deras leverantörer får tänka om.

Göteborgsposten skriver att det från och med i dag gäller hårdare regler för vilka tider fordon över 3,5 ton får köra i området kring Domkyrkan.
– Att få bort tung trafik ökar framkomligheten och gör innerstaden mer attraktiv, säger Anette Thorén, projektledare på Trafikkontoret till tidningen.
Fler och fler vistas i innerstaden och arbetet med att se över trafiken har pågått under ett antal år. Bland annat har parkeringsplatser tagits bort och gågator skapats.

De nya reglerna införs under en sex månader lång prövoperiod och innebär att fordon tyngre än 3,5 ton bara får köra i området innanför hamngatorna mellan klockan 05:00 och 11:00. Om försöket faller väl ut kan området utvidgas ytterligare, säger Anette Thorén.

Det kan också bli tal om att se över miljöreglerna för transportfordon i innerstaden. Enligt Anette Thorén skulle man också kunna tillåta längre fordon är dagens tio meter, om än under begränsade tidsfönster på tidiga morgnar.
– Under våren ska vi bestämma vad som blir nästa steg. Det kan till exempel tänkas att vi kommer se över vilka klockslag det här ska gälla.

GP skriver också att transportföretag och butiker kan behöva tänka om när det gäller hur och när varor och leveranser ska nå sina mottagare.

Sedan 2012 finns Stadsleveransen, ett samarbete mellan Innerstaden Göteborg och flera transportföretag. Det innebär att varor körs till en terminal och där packas om för att sedan köras på mindre elfordon den sista biten in i centrum.

Dagens Handel skrev om projektet 2013:

"Tysta, smidiga och utsläppsfria elbilar levererar paket till butiker i Göteborgs innerstad. Stadsleveransen heter samlastningsprojektet, som avlastar gatorna innanför Vallgraven från många tunga transporter. Samverkansbolaget Innerstaden Göteborg AB står som huvudman för projekt Stadsleveransen och driften sköts av företaget Paketlogistik, som specialiserat sig på miljövänlig innerstadsdistribution. Paketlogistik stöttas också av cykelåkeriet Pling transport.Syftet är att få bort de tunga fordonen och samordna övriga leveranser till innerstadsgatorna, för att skapa en säkrare, lugnare och trivsammare trafikmiljö, men också att spara tid för handlarna som slipper ta emot flera paketbud varje dag."

I artikeln konstateras att trafikmiljön hade förbättrats avsevärt.

Men nu går man alltså ett steg längre.

Anette Thorén säger till Göteborgsposten att de flesta, både butiksägare och transportföretag, verkar positiva till de nya reglerna.

– Några logistikföretag har varit oroliga att det här innebär fler lastbilar i innerstan på morgnarna. Men överlag verkar vi ha det flesta med oss.

Lena Dalerup är vd på Innerstaden Göteborg, en sammanslutning av butiker och fastighetsägare i området kring Vallgraven. Hon är positiv till de nya reglerna. Hennes medlemmar gagnas av att den tunga trafiken försvinner under de tider då flest människor rör sig i området.

– Alla åtgärder som bidrar till en attraktiv innerstad stöder vi. Dessutom kommer lastbilar fortfarande få köra in i området till klockan 11. Efter det är butikerna öppna och de finns många butiksägare som inte tycker om när lastbilar parkerar utanför deras butiker och blockerar skyltfönster, säger hon.

Men alla är inte positiva. För de som kör ut varorna kan reglerna innebära att gods måste flyttas längre sträckor för hand eller att det kan bli svårt att hinna med arbetet före klockan elva.

Vid Domkyrkan står en lastbil från UPS. GP har intervjuat Solli och hans kollega som håller på att dra en pall med gods till en av affärerna på Kungsgatan, inne i det område där trafiken begränsas.
– Alla vill bli av med grejorna så tidigt som möjligt. Det kommer bli kaos här på morgnarna. Hinner vi inte till klockan elva försenas leveransen till nästa dag. Det är dåligt. I dag var det fullt på parkeringen där vi skulle stå och då körde vi in här. Hade detta varit när de nya reglerna gäller så hade kunderna inte fått sina grejor i tid, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Arkiv

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

Malmö Entré sålt

Avtal klara för apoteksanställda

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Sänd till en kollega

0.165