Paketrusch pressar postjätte

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Postverken över hela världen tvingas nu anpassa en mer än 400 år gammal organisation till dagens snabbt föränderliga kommunikationslandskap. Digitalisering och global e-handel driver utvecklingen. Postnord möter utmaningarna med ny organisation och ny teknik.



Björn Heijbel, Postnords IT-chef ger en bakgrund till förändringarna:

-De traditionella volymprodukterna, breven , minskar i Sverige med 6-7 procent varje år. I Danmark har fallet varit än snabbare – där rasar brevvolymerna med uppåt 20 procent om året. Däremot ökar antalet paket närmast lavinartat och det är det flödet vi anpassar organisationen till säger han, och påminner om att Sverige faktiskt var först i världen med att lägga ner postkontoren och ersätta dem med ombud.

Nu är det ökande krav på hemleveranser och spårbarhet som ger förändringstryck. Kunderna har tröttnat på växande köer hos ombud och utlämningsställen, de kräver smidiga hemleveranser och större valfrihet.

– Det är inte längre leverantörer och transportörer som dikterar villkor, utvecklingen är helt klart konsumentdriven, säger Björn Heijbel, och framhåller att dagens kunder vill välja var, när och hur de vill få sina paket.

Postnord har sedan flera år ett affärsområde med fokus på logistik på plats, och de franska och schweiziska postverken startade för fyra år sedan logistikföretaget Asendia.

Asendias nordiska marknadschef Daniel Klinge framhöll på en frukost i höstas att alla de nationella postverken måste hänga med i utvecklingen om de ska vara med och förmedla e-handlade paket över gränserna. Han ser postens förutsättningar som goda – det finns redan en etablerad vittförgrenad och kostnadseffektiv organisation som kan transportera billigare än vad övriga transportföretag kan.

Men det är inget självspelande piano. Det visar inte minst den mediestorm som rasade mot Postnord under hösten.

Stort arbete måste läggas på att få allt att fungera.

Man kan dock inte säga att Postnord tagits på sängen av kritiken. Under en längre tid har man utvecklat nya lösningar för att förbättra servicen – ett stort projekt sjösätts i början av 2017.

En del i flödet man upplevt som extra kritiskt är kommunikationen med chaufförerna. Dessa har varit utrustade med handdatorer – dyra, robusta och tänkta att hålla i 5-8 år.

Björn Heijbel berättar att chaufförerna nu ska utrustas med mobiler med appar. Nya appar kan skapas och skickas ut allteftersom behov uppstår. Ombud får mobiler som komplement till sina kassor för att kunna serva kunderna snabbare.

Mobilerna är billigare än handdatorer. De är inte att betrakta som en investering utan som förbrukningsvaror och de gör hela hanteringen betydligt mer flexibel.

Flera uppmärksammade försök har gjorts, som bakluckeleveranser och lås om öppnas med engångskod för matleverans hem till köket. Sådant förutsätter att man arbetar med mobiler dit man snabbt kan skicka ny information.

Inom en snar framtid ska även brevbärare utrustas med mobiler. E-handlare har länge önskat en bekräftelse på att försändelser verkligen har levererats hem till kund, och nu kommer brevbärare kunna blippa försändelser innan de stoppas in i kundens brevinkast.

Den nya tekniken öppnar för framtida utveckling av tjänster. Björn Heijbel är inte främmande för att Postnords chaufförer ska kunna ge olika typer av service i framtiden, som installation av levererade vitvaror.

– Tekniken är en möjliggörare. Med stöd i bra teknik går det att ta servicekulturen till nya nivåer.

En stor fråga för Postnord är kvälls- och helgleveranser. Här väntar man på att efterfrågan ska uppnå en kritisk massa.

Tidigare publicerad i Dagens Handel 14-15 2016


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.122