Paketrusch pressar postjätte

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Postverken över hela världen tvingas nu anpassa en mer än 400 år gammal organisation till dagens snabbt föränderliga kommunikationslandskap. Digitalisering och global e-handel driver utvecklingen. Postnord möter utmaningarna med ny organisation och ny teknik.



Björn Heijbel, Postnords IT-chef ger en bakgrund till förändringarna:

-De traditionella volymprodukterna, breven , minskar i Sverige med 6-7 procent varje år. I Danmark har fallet varit än snabbare – där rasar brevvolymerna med uppåt 20 procent om året. Däremot ökar antalet paket närmast lavinartat och det är det flödet vi anpassar organisationen till säger han, och påminner om att Sverige faktiskt var först i världen med att lägga ner postkontoren och ersätta dem med ombud.

Nu är det ökande krav på hemleveranser och spårbarhet som ger förändringstryck. Kunderna har tröttnat på växande köer hos ombud och utlämningsställen, de kräver smidiga hemleveranser och större valfrihet.

– Det är inte längre leverantörer och transportörer som dikterar villkor, utvecklingen är helt klart konsumentdriven, säger Björn Heijbel, och framhåller att dagens kunder vill välja var, när och hur de vill få sina paket.

Postnord har sedan flera år ett affärsområde med fokus på logistik på plats, och de franska och schweiziska postverken startade för fyra år sedan logistikföretaget Asendia.

Asendias nordiska marknadschef Daniel Klinge framhöll på en frukost i höstas att alla de nationella postverken måste hänga med i utvecklingen om de ska vara med och förmedla e-handlade paket över gränserna. Han ser postens förutsättningar som goda – det finns redan en etablerad vittförgrenad och kostnadseffektiv organisation som kan transportera billigare än vad övriga transportföretag kan.

Men det är inget självspelande piano. Det visar inte minst den mediestorm som rasade mot Postnord under hösten.

Stort arbete måste läggas på att få allt att fungera.

Man kan dock inte säga att Postnord tagits på sängen av kritiken. Under en längre tid har man utvecklat nya lösningar för att förbättra servicen – ett stort projekt sjösätts i början av 2017.

En del i flödet man upplevt som extra kritiskt är kommunikationen med chaufförerna. Dessa har varit utrustade med handdatorer – dyra, robusta och tänkta att hålla i 5-8 år.

Björn Heijbel berättar att chaufförerna nu ska utrustas med mobiler med appar. Nya appar kan skapas och skickas ut allteftersom behov uppstår. Ombud får mobiler som komplement till sina kassor för att kunna serva kunderna snabbare.

Mobilerna är billigare än handdatorer. De är inte att betrakta som en investering utan som förbrukningsvaror och de gör hela hanteringen betydligt mer flexibel.

Flera uppmärksammade försök har gjorts, som bakluckeleveranser och lås om öppnas med engångskod för matleverans hem till köket. Sådant förutsätter att man arbetar med mobiler dit man snabbt kan skicka ny information.

Inom en snar framtid ska även brevbärare utrustas med mobiler. E-handlare har länge önskat en bekräftelse på att försändelser verkligen har levererats hem till kund, och nu kommer brevbärare kunna blippa försändelser innan de stoppas in i kundens brevinkast.

Den nya tekniken öppnar för framtida utveckling av tjänster. Björn Heijbel är inte främmande för att Postnords chaufförer ska kunna ge olika typer av service i framtiden, som installation av levererade vitvaror.

– Tekniken är en möjliggörare. Med stöd i bra teknik går det att ta servicekulturen till nya nivåer.

En stor fråga för Postnord är kvälls- och helgleveranser. Här väntar man på att efterfrågan ska uppnå en kritisk massa.

Tidigare publicerad i Dagens Handel 14-15 2016


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Arkiv

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

Malmö Entré sålt

Avtal klara för apoteksanställda

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Sänd till en kollega

0.131