Fokusera på kunden

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen
Jag befinner mig i ett stockholmskt köpcentrum men känner mig förflyttad till Kina. Fötterna vilar i behagligt tempererat vatten - medan det talas med dämpade röster omkring mig på ett språk jag inte förstår. En ung man ber mig välja färg på lacket innan en kvinna ger sig i kast med mina torra hälar.
En timme senare trippar jag iväg på lätta, mjuka fötter utan att ha belastats med några påsar med varor.
Inget tillskott till mina redan fulla garderober.
En av årets julgåvor var ett presentkort på pedikyr - en behaglig upplevelse. En annan gåva var ett antal luncher till skolbarn i flyktingläger. Lätt att bära.
För ett par decennier sedan var köpcentrumet en plats dit jag gick för att till en överkomlig peng få tag på livets nödtorft – ett par byxor, ett strykjärn, barnstövlar, dammsugarpåsar... och kom ut med tilltjatad My Little Pony-tröja.
I dag kommer dammsugarpåsarna i brevlådan, och behöver jag ett underlakan, ny elvisp eller madrass beställer jag det på nätet.
Köpcentrumet har en helt annan funktion för mig.
I dag fungerar det som en mötesplats, ett ställe för koncentrerat arbete, en stunds avkoppling mellan möten. Jag går dit för att få idéer, inspireras, tänka, producera, bli ompysslad och äta.
Ibland även nöjesshoppa – självklart- men det ligger en bit ner på listan över det jag gör i mitt favorit-köpcentrum.
Snart kommer det troligen bli än mer sällan som jag bär hem en påse.
2017 års stora trender är ”retailtainment” , omnikanal och konceptbutiker - detta enligt min vän Ulf Tillander på IFS som trendspanar på Dagens Handels gästblogg.
Hans poäng är att butikerna inte längre kommer att vara butiker i konventionell mening – det blir fler konceptbutiker där man inte längre fokuserar lika hårt på att sälja produkter, utan mer på att lära ut hur produkterna ska komma till största glädje. På Kungsgatan i Stockholm finns North Faces konceptbutik som håller träningskvällar, Alewalds som hjälper sina kunder med Vasaloppsförberedelser och Stadium Pulse som fokuserar på löpanalyser och träningshjälp.
Butiksupplevelsen blir större, och varan kan tas hem direkt i påse – eller skickas.
Brittiska detaljhandelsgurun Mary Portas som jag träffade i Cannes på senhösten menar att prisjakten minskar till förmån för förtroende – och att delningsekonomin blir viktigare:
– Varför ska man egentligen äga så mycket?
Eller som en köpcentrumfastighetsägare nyligen uttryckte det:
− Släpp fokus på produkten och fokusera på kunden!


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Arkiv

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

Malmö Entré sålt

Avtal klara för apoteksanställda

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Sänd till en kollega

0.213