Fokusera på kunden

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen
Jag befinner mig i ett stockholmskt köpcentrum men känner mig förflyttad till Kina. Fötterna vilar i behagligt tempererat vatten - medan det talas med dämpade röster omkring mig på ett språk jag inte förstår. En ung man ber mig välja färg på lacket innan en kvinna ger sig i kast med mina torra hälar.
En timme senare trippar jag iväg på lätta, mjuka fötter utan att ha belastats med några påsar med varor.
Inget tillskott till mina redan fulla garderober.
En av årets julgåvor var ett presentkort på pedikyr - en behaglig upplevelse. En annan gåva var ett antal luncher till skolbarn i flyktingläger. Lätt att bära.
För ett par decennier sedan var köpcentrumet en plats dit jag gick för att till en överkomlig peng få tag på livets nödtorft – ett par byxor, ett strykjärn, barnstövlar, dammsugarpåsar... och kom ut med tilltjatad My Little Pony-tröja.
I dag kommer dammsugarpåsarna i brevlådan, och behöver jag ett underlakan, ny elvisp eller madrass beställer jag det på nätet.
Köpcentrumet har en helt annan funktion för mig.
I dag fungerar det som en mötesplats, ett ställe för koncentrerat arbete, en stunds avkoppling mellan möten. Jag går dit för att få idéer, inspireras, tänka, producera, bli ompysslad och äta.
Ibland även nöjesshoppa – självklart- men det ligger en bit ner på listan över det jag gör i mitt favorit-köpcentrum.
Snart kommer det troligen bli än mer sällan som jag bär hem en påse.
2017 års stora trender är ”retailtainment” , omnikanal och konceptbutiker - detta enligt min vän Ulf Tillander på IFS som trendspanar på Dagens Handels gästblogg.
Hans poäng är att butikerna inte längre kommer att vara butiker i konventionell mening – det blir fler konceptbutiker där man inte längre fokuserar lika hårt på att sälja produkter, utan mer på att lära ut hur produkterna ska komma till största glädje. På Kungsgatan i Stockholm finns North Faces konceptbutik som håller träningskvällar, Alewalds som hjälper sina kunder med Vasaloppsförberedelser och Stadium Pulse som fokuserar på löpanalyser och träningshjälp.
Butiksupplevelsen blir större, och varan kan tas hem direkt i påse – eller skickas.
Brittiska detaljhandelsgurun Mary Portas som jag träffade i Cannes på senhösten menar att prisjakten minskar till förmån för förtroende – och att delningsekonomin blir viktigare:
– Varför ska man egentligen äga så mycket?
Eller som en köpcentrumfastighetsägare nyligen uttryckte det:
− Släpp fokus på produkten och fokusera på kunden!


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.161