Närodlat från Högdalen Centrum

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Fastighetsbolaget Citycon, Nya Rågsveds Folkets Hus och Invest Stockholm Business Region samarbetar kring ett urbant odlingsprojekt som ska producera grönsaker i ett lastutrymme.



Odlingsprojektet i Högdalen är en del av ett större projekt kallat ”Klimatsäkra, arbetsskapande odling i industriområden” som har skickat en ansökan till Vinnova, den statliga myndigheten för innovation och teknikutveckling. Om ansökan beviljas kommer ett belopp på upp till 5 miljoner kronor att tilldelas Högdalen-projektet under en period på 1,5 år.

Nya Rågsveds Folkets Hus är samordnare i projektet. Syftet är att få igång en småskalig industri mitt i Högdalen Centrum och skapa möjligheter till arbete för de som står längst från arbetsmarknaden.

– Vi hoppas mycket på en närmarknad för hållbara livsmedel och tjänster. Förfrågningar som vi har gjort hos lokala handlare och restauratörer visar det finns ett stort intresse för lokalt producerade livsmedel, berättar Leif Rönngren, ordförande i Nya Rågsveds Folkets Hus i ett pressmeddelande från Citycon.

Platsen för den planerade odlingen är ett underjordiskt lastutrymme i Högdalen Centrum. Citycon tillhandahåller lokalen och ansvarar för fastighetsanpassning och fastighetsdrift.

– Vi ser en möjlighet i att förädla en gammal industriell yta som inte används för att skapa en klimatsäker odling och arbetstillfällen. Det är första gången vi kan få en småskalig industri i Högdalen Centrum vilket känns väldigt innovativt och spännande, säger Magnus Bergman, regionchef på Citycon.

Besked från Vinnova väntas i maj och om projektet får klartecken börjar förberedelserna i juni. De första odlingsbäddarna kan bli startklara i september och ska kunna odla snabbväxande gröna blad såsom klassisk sallad och kryddörter.

Projektet kommer att använda beprövad odlingsteknik från en en aktör som producerar grönsaker i växthus, Spisa Smaker AB. Det företaget bistår dessutom med odlingskunnande.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.129