Falska varor sprider nätoro

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

En ny undersökning från varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor visar att nästan 80 procent av konsumenterna oroar sig över att bli lurade av bedragare när de handlar varor på nätet.

4 av 5 nätshoppare upplever en oro över att bli lurade av bedragare de handlar varor online, enligt studien.

Trots den fortsatt stigande populariteten för online-handel, svarade hela 78 procent av de tillfrågade i undersökningen att de oroade sig för säkerheten när de handlade varor på nätet. 42 procent svarade mer specifikt att de var oroliga för säkerheten när de lämnade ut sina personliga och ekonomiska detaljer vid Internetöverföringar.

Oron har ökat

Säkerheten på nätet har länge varit ett problem för konsumenterna, men andelen personer som oroar sig har ökat jämfört med tidigare. En studie utförd av Mark Monitor 2015 visade att endast 64 av de tillfrågade då oroade sig för online-säkerheten. Att denna siffra nu ökat till 78 procent visar tydligt att företag inte har råd att luta sig tillbaka i falsk trygghet, utan istället hela tiden måste fortsätta vidta säkerhetsåtgärder för att skydda sina kunder.

- Trots att e-handel är mer populärt än någonsin, visar denna undersökning att en stor majoritet av företagen inte gör tillräckligt för att skydda sina kunder och lindra deras oro för bristande online-säkerhet. Enligt vår undersökning anser hela 85 % av konsumenterna att företagen borde göra mer för att skydda dem, särskilt när det kommer till inköp av förfalskade varor, säger Mark Frost, vd för Mark Monitor i ett pressmeddelande.

Studien visar även att företagens “luta sig tillbaka”-strategi faktiskt börjar få en allvarlig negativ effekt på kundnöjdheten.

Smutsar ner varumärket

71 procent av de tillfrågade, som har upptäckt att de varor de köpt i god tro faktiskt var förfalskade, har fått en mer negativ syn på varumärket. 12 procent av de tillfrågade säger till och med att de aldrig mer kommer köpa varor från just det varumärket.

- Denna statistik visar tydligt hur viktigt det är för företag att ha en strategi för att skydda sina varumärken online, för att förhindra bedrägerier, säger Frost.

Undersökningen utfördes på begäran av Mark Monitor via marknadsundersökningsföretaget Opinium. Total svarade 3 432 personer från nio länder – Storbritannien, USA, Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Nederländerna – som tillfrågades på nätet i november 2016.

Läs rapporten:


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.145