Falska varor sprider nätoro

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

En ny undersökning från varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor visar att nästan 80 procent av konsumenterna oroar sig över att bli lurade av bedragare när de handlar varor på nätet.

4 av 5 nätshoppare upplever en oro över att bli lurade av bedragare de handlar varor online, enligt studien.

Trots den fortsatt stigande populariteten för online-handel, svarade hela 78 procent av de tillfrågade i undersökningen att de oroade sig för säkerheten när de handlade varor på nätet. 42 procent svarade mer specifikt att de var oroliga för säkerheten när de lämnade ut sina personliga och ekonomiska detaljer vid Internetöverföringar.

Oron har ökat

Säkerheten på nätet har länge varit ett problem för konsumenterna, men andelen personer som oroar sig har ökat jämfört med tidigare. En studie utförd av Mark Monitor 2015 visade att endast 64 av de tillfrågade då oroade sig för online-säkerheten. Att denna siffra nu ökat till 78 procent visar tydligt att företag inte har råd att luta sig tillbaka i falsk trygghet, utan istället hela tiden måste fortsätta vidta säkerhetsåtgärder för att skydda sina kunder.

- Trots att e-handel är mer populärt än någonsin, visar denna undersökning att en stor majoritet av företagen inte gör tillräckligt för att skydda sina kunder och lindra deras oro för bristande online-säkerhet. Enligt vår undersökning anser hela 85 % av konsumenterna att företagen borde göra mer för att skydda dem, särskilt när det kommer till inköp av förfalskade varor, säger Mark Frost, vd för Mark Monitor i ett pressmeddelande.

Studien visar även att företagens “luta sig tillbaka”-strategi faktiskt börjar få en allvarlig negativ effekt på kundnöjdheten.

Smutsar ner varumärket

71 procent av de tillfrågade, som har upptäckt att de varor de köpt i god tro faktiskt var förfalskade, har fått en mer negativ syn på varumärket. 12 procent av de tillfrågade säger till och med att de aldrig mer kommer köpa varor från just det varumärket.

- Denna statistik visar tydligt hur viktigt det är för företag att ha en strategi för att skydda sina varumärken online, för att förhindra bedrägerier, säger Frost.

Undersökningen utfördes på begäran av Mark Monitor via marknadsundersökningsföretaget Opinium. Total svarade 3 432 personer från nio länder – Storbritannien, USA, Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Nederländerna – som tillfrågades på nätet i november 2016.

Läs rapporten:


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Arkiv

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

Butiken som är en plantskola för unga

Bästa läge mitt i staden. En Seven-Elevenbutik med trånga utrymmen bakom en historisk fasad har blivit en plantskola för unga som vill jobba i servicehandel.

Malmö Entré sålt

Avtal klara för apoteksanställda

E-handlare hoppas på regn

Under lata dagar i solen förändras svenskens shoppingbeteende. Därför längtar e-handlare efter kyla och rusk...

Världsbäst på e-köp

Utpressare hotar med ddos-attacker.

MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, har fått in en mängd rapporter om utpressningsmejl från företag.

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Nu är Klarna bank

Polisen kritiserar kameralagförslag

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Sänd till en kollega

0.152