Så blev de störst på barnprodukter

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Nätshoppen startades 2010 och i dag omsätter den 658 miljoner kronor efter att ha vuxit med 265 miljoner under 2016. Nu är den nordens största nätshop inom barn och baby företaget är lönsamt trots den snabba tillväxten.

Jollyroom som startades av grundarna till Komplett år 2010 har nu blivit störst i Norden inom försäljning av barn- och babyprodukter på nätet. Den totala omsättningen år 2016 blev 658 miljoner kronor och bolaget växer med lönsamhet. I ett långt pressmeddelande delar företaget med sig av sitt framgångskoncept, och berättar tämligen detaljerat om hur den starka och lönsamma tillväxten har kunnat uppnås.


Störst i Norden


– När vi startade Jollyroom år 2010 satte vi ett tydligt mål; vi skulle bli störst i Norden inom barn- och babyprodukter på nätet. Redan från början har vi arbetat tydligt mot målet och under 2016 nådde vi det. Ingen annan säljer fler barn- och babyprodukter på nätet i Norden än oss, Jollyroom är nu det största bolaget med 658 miljoner i utfakturerad försäljning år 2016. Vi firade nyligen framgången med alla våra anställda och det var en mycket god stämning. Vi har många duktiga och ambitiösa medarbetare som har arbetat hårt för att nå målet att bli nummer 1, säger Ole Sauar, grundare och huvudägare av Jollyroom i pressmeddelandet.



1 miljard år 2017

Jollyroom har stora ambitioner och skall enligt ägarna nå en miljard i omsättning år 2017.


De framhåller i pressmeddelandet att starten på året visar på en bra tillväxt som ligger i nivå med utsatt mål. Företaget har nyligen passerat 800 000 registrerade kunder, och de skriver att de "bara behöver 200 000 nya kunder under de närmsta 11 månaderna" för att klara målet.


Effektivt led mellan producent och kund


Jollyroom framhåller att de arbetar aktivt med att minska ledet mellan producent och kund.


"Alltför många varor skickas kors och tvärs i Europa inom vår bransch, det kostar pengar. Vi vill att varorna skall gå direkt från fabrik till vårt centrallager i Göteborg, härifrån skickar vi varan direkt till slutkund i Norden" skriver de.


Dialogen med kunderna sköts via nätet, vilket de framhåller är mycket effektivt och därför har de sina största personalkostnader har mellan kl. 07:00 och 17:00 på vardagar. De jämför sig med fysiska butiker som har flest kunder på kväll och helg vilket innebär lönetillägg för obekväm arbetstid.


Jollyrooms lager kostar i snitt 600 kronor per kvadrat och mäter 10 meter på höjden, medan en fysisk butiksplacering lätt hamnar på 6000 kronor per kvadratmeter.


Game-changer


– Vår arbetsmetodik är därmed en game-changer inom vår bransch. Besparingarna vi uppnår kommer kunden tillgodo i form av lägre priser. Aktören med lägst kostnadsmassa vinner över tid, säger Ole Sauar, som också bjuder på bolagets sortimentstänk:


– Jollyroom erbjuder alla produkter barnfamiljen behöver, från gravidfasen till att barnen slutar att leka. Vi säljer gravidklänningen, barnvagnen, den första cykeln, inredningen till barnrummet, kläder och skor. Målet är att nå kunden i en gravidfas och vara en «one-stop-shop» för produkter tills barnen sluta leka i åldern 10-12 år.


Han framhåller att Jollyroom har i stort sett allt, förutom mat och blöjor, och att detta är stor en fördel mot traditionella konkurrenter som erbjuder exempelvis endast babyprodukter.


– Den typen av nisch innebär ett lönsamhetsproblem kopplat till att man hela tiden behöver få in nya kunder som sedan växer ifrån dem. De behåller sina kunder under cirka ett år, medan vi har kunderna i 10-12 år, säger han..


31 500 kvm lager & kontor


Längs med E6, en kort bilresa från Göteborgs centrum, disponerar Jollyroom tre byggnader vilka tillsammans utgör 31 500 kvm.


–Vi adderade det tredje bygget strax innan jul 2016 och räknar med att ytan räcker för oss fram till starten av 2019. Göteborg är en perfekt placering när man har Norden som marknad. Tre timmars bilresa från Oslo och Köpenhamn samt en stor hamn där de flesta av våra varor anländer, säger Ole Sauar.


300 anställda


Jollyroom sysselsätter 150 tillsvidareanställda och har cirka 150 visstidsanställda som arbetar vid behov. Vi har en del säsongssvängningar, exempelvis en stor topp vid julhandeln. Vi har skapat en flexibilitet som gör att vi kan anpassa kostnaderna efter behov och säsong, säger Ole Sauar.


Han lyfter också fram de anställda:


– Vår personalavdelning lägger mer än 5000 timmar per år på att rekrytera nya talanger. Det innebär att vi sannolikt lägger mer tid på varje rekrytering och nyanställning än vad som är standard. Resultatet innebär att vi har ett exceptionellt starkt team, säger han.


Att anpassa organisation, system, utrustning och lokaler till större omsättningsnivåer beskriver han som krävande.


– Vi investerar löpande i effektivisering av verksamheten, det är en ständig pågående process som inte får ta slut, om man skall bli en vinnare inom näthandel. Vi har flera stora projekt framför oss, bland annat kommer vi att genomföra stora investeringar inom automatisering.


Europeiska ambitioner


Jollyroom levererar varor till kunder i Kiruna och Kirkenes men ännu har de ingen lösning för kunder utanför Norden.


Beslut är dock fattat om att företaget ska expandera till flera länder.


–Än så länge är det inte helt klart när och hur, men det råder inget tvivel om att vi har europeiska ambitioner, säger han och tillägger att han tror att man om 5-10 år kommer att se Europa som en enda e-handelsmarknad, eftersom EU arbetar aktivt med att förenkla och motivera till varuhandel över gränserna.


–Vi skall vara med i den matchen inom barn- och babyprodukter, säger han till sist.


Ägarstruktur


Ole Sauar, vd och grundare, kontrollerar bolaget med en ägarandel på 60 procent. Egmont kom in som delägare sedan några år tillbaka och äger 36 procent Övriga Komplettgrundare med Eric Sandtrö i spetsen äger 4 procent genom deras näthandelssatsning Fjellsport Group.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Herrskräddare klimatredovisar

Det helsingborgsbaserade klädföretaget Tailor Store redovisar sitt första klimatbokslut. Företaget arbetar aktivt med att få sina kunder att ta ett större miljöansvar.

Leksaker till Västermalmsgallerian

H&M visade i Los Angeles

Plantagen förvärvar växtleverantör

Apple spärrar ny betaltjänst

De blev februaris förlorarbranscher

Februari var en motig månad för många av detaljhandelns branscher. Totalt sett minskade detaljhandeln med 1,3 procent i februari i löpande priser. Men skottdagen ställer till jämförelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mariestad har varit en vit fläck...

Arkiv

Matjätte bjuder på fri wi-fi

Menigo i nytt förvärv

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

Dags att byta till sommardäck

Industriavtal: Arbetsgivar-ja, fack-nej

Glitter öppnar nytt koncept i Göteborg

Glitter öppnar ett nytt tjänstekoncept i Nordstan: Hairbar. Här kan kunderna få sitt hår stylat.

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

H&M satsar på cirkulär ekonomi

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

Coop startar e-handel i norr

Stockholm får förpackningsfri matbutik

I slutet av sommaren öppnar Mathias Östlund och Naomi Glinn en förpackningsfri matbutik på Södermalm i Stockholm. – Vi vill erbjuda ett miljövänligt alternativ till de etablerade matvarujättarna, säger Mathias Östlund.

Han är Clas Ohlsons nya Sverigechef

Newbie öppnar i cityläge

Omorienterat Polarn ger positiva effekter

Förutsättningar är fortsatt goda för att RNB ska uppnå en markant resultatförbättring räkenskapsåret 2016/2017 jämfört med året innan.

RnB mot modeströmmen

Svensk fintech i världstopp

Stadiums vd i DH-intervju: Nästa Stadiumgeneration på gång

I morgon, den 25 mars är det exakt 30 år sedan Stadium öppnade sin första butik. Dagens Handel har intervjuat vd Karl Eklöf om framgångsfaktorer och framtid.

Därför öppnar Kjell&CO så mycket nytt

Nätjakthandlare öppnar fysiskt i Sundsvall

Smash and grab mot tobaksjätte

Itabkunden Lidl bromsar innovativa satsningar

E-handelsproffs satsar i svenska outdoormärket för barn

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Sänd till en kollega

0.178