Mekonomens omorganisation en dyr medicin

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Bilservicekedjan Mekonomen verkar på en marknad som växer långsamt, med en årlig tillväxt i storleksordningen upp till 2 procent. Om Mekonomen ska öka mer än så handlar det om att ta marknadsandelar från i första hand de märkesbundna verkstäderna, som slåss hårt för att behålla sina positioner.

Under det senaste året har det varit glest mellan framgångarna för Mekonomens del och kvartalsresultaten har kommit in under marknadens förväntningar.
– Får man ingen skjuts av en växande marknad måste man göra allting själv, och där har vi inte riktigt hängt med de senaste åren, säger den nyligen utsedde vd:n Pehr Oscarson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Har de märkesbundna verkstäderna blivit aggressivare?
– Ja, det tycker jag. Några av aktörerna har blivit betydligt bättre på att hålla fast i bilarna när de byter ägare, bland annat med en aggressivare prissättning. Bilia, till exempel, måste man ha respekt för. Sedan finns det andra bilmärken som inte ryckt upp sig på samma sätt, säger Mekonomenchefen, som gärna lyfter fram vikten av relationen med slutkunden, bilägaren, ett område där bolaget sjösatt flera nya initiativ.

Centralisering och mellanchefer gick inte hem

En starkt bidragande orsak till de senaste kvartalens resultatbesvikelse, som framför allt härrör från Mekonomen Sverige, är den omorganisation av säljverksamheten som drivits igenom. Affärsområdet har historiskt haft en kultur av stort ansvar och självbestämmande i butiksledet, där butikscheferna inte sällan varit delägare och experter på sina lokala marknader.
Omorganisationen innebar en centralisering av beslutsfattande och ett nytt lager av chefer på mellannivå, något som inte blev populärt.
– Vi hade ett problem, att försäljningen inte utvecklades som vi ville. Vi försökte lösa det problemet med en medicin, men det visade sig att den inte fungerade. Det blev en mycket dyr medicin, säger Pehr Oscarson.

Entreprenörskapet åter

Omorganisationen rullas därför tillbaka i syfte att "stärka entrepenörsskapet" i butikerna.
Det kostnadsreduktionsprogram om 25 miljoner kronor som ska realiseras under 2017 är i allt väsentligt ett resultat av att de extra kostnader som den nya organisationen medförde plockas bort. Den utökning av sparprogrammet med 20 miljoner som aviserades i mitten av februari innebär dock ett "bredare grepp", med besparingar inom både Mekonomen och Meca - inte minst inom centrala funktioner, enligt vd:n.

Medicinen ni satte in fungerade inte, så vad gör ni nu?
– Efter besparingsprogrammet är vi tillbaka på den kostnadsnivå vi hade tidigare. Den nya medicinen arbetar vi redan med; det handlar om extremt många säljaktiviteter i det svenska bolaget. Vi gasar för fullt med att justera koncept, ändra erbjudanden och se över sortimentet, säger Pehr Oscarson, utan att ge någon prognos för när effekterna ska synas i resultaträkningen.

Datastrul
Mekonomens andra stora problem under 2016 var införandet av ett nytt butiksdatasystem. Ett 30-tal butiker fick det nya systemet, som snart visade sig inte leva upp till förväntningarna. Ytterligare expansion i butiksnätet har nu stoppats tills vidare.
– Ett nytt system behövdes, då det gamla var föråldrat. Jag ifrågasätter inte det beslutet. Misstaget som gjordes var att vi gick för fort fram, kanske i för många butiker inledningsvis, och innan systemet var tillräckligt anpassat till våra specifika behov. Vi gjorde inte vår hemläxa ordentligt, konstaterar Pehr Oscarson.
I dagsläget återstår "någon månads" fortsatt arbete med att anpassa systemet. Ett beslut om bolaget ska gå vidare i fler butiker, eller vänta ännu ett år, bör kunna fattas senare i år, säger vd:n.

Danska sänket borta

Ett problem av mindre magnitud har bolaget upplevt inom Opus Equipment, som förvärvades sommaren 2015. Enheten arbetar med kontrollutrustning för verkstäder och bilprovningsföretag.

Läs också: Pehr Oscarson vd för Mekonomen

– Det har varit en större utmaning att integrera och hålla liv i försäljningen än vi räknat med. Nu genomför vi en klassisk turnaround-övning - drar ned på kostnader och ställer om organisationen. Vi har redan sett tydliga resultatförbättringar och räknar med att vara tillbaka på en bra nivå innan året är slut, säger Mekonomens vd.

Mekonomens danska verksamhet har en längre tid tyngt bolag och kursutveckling. Sedan årsskiftet är denna dock såld och alla engångskostnader tagna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nespressos framtidsbutik öppnad

Arkiv

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Mood Stockholm förändras

I mars kommer femårsfirande Mood-gallerian att nå ett besökstal på 20 miljoner. Matställena blir fler och på butikssidan blir det nytillskott.

UPS i etiktoppen

Logistikbolaget UPS har för elfte året i rad utsetts till ett av världens mest etiska företag. Utnämningen kommer från Ethisphere Institute.

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

Kemikalieinspektionen har undersökt hemtextilier. Nästan en tiondel av textilierna innehöll ett miljöfarligt ämne som kommer att bli förbjudet 2021. Och ett kuddfodral var helt lagvidrigt.

God tillförsikt hos näthandlarna

Näthandlarna tror på ett starkt handelsår. Mer än varannan svensk e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år. Hemelektronik är den bransch som man tror mest på. Böcker och media minst.

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Senaste numret av Dagens Handel har tema Säkerhet. Ett hett ämne just nu.

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Så blir Hemköps framtidsbutik

Nyemitterat och klart för nätsporthandlaren

Klassisk herrmodetillverkare köper modeportal

App och prenumeration minskar Icas matsvinn

Inditex missar målet

Sportamore vill nyemittera

"Joy levererar"

Så blev MQ:s andra kvartal

Qliro blir kreditmarknadsbolag

Sänd till en kollega

0.146