Mekonomens omorganisation en dyr medicin

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Bilservicekedjan Mekonomen verkar på en marknad som växer långsamt, med en årlig tillväxt i storleksordningen upp till 2 procent. Om Mekonomen ska öka mer än så handlar det om att ta marknadsandelar från i första hand de märkesbundna verkstäderna, som slåss hårt för att behålla sina positioner.

Under det senaste året har det varit glest mellan framgångarna för Mekonomens del och kvartalsresultaten har kommit in under marknadens förväntningar.
– Får man ingen skjuts av en växande marknad måste man göra allting själv, och där har vi inte riktigt hängt med de senaste åren, säger den nyligen utsedde vd:n Pehr Oscarson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Har de märkesbundna verkstäderna blivit aggressivare?
– Ja, det tycker jag. Några av aktörerna har blivit betydligt bättre på att hålla fast i bilarna när de byter ägare, bland annat med en aggressivare prissättning. Bilia, till exempel, måste man ha respekt för. Sedan finns det andra bilmärken som inte ryckt upp sig på samma sätt, säger Mekonomenchefen, som gärna lyfter fram vikten av relationen med slutkunden, bilägaren, ett område där bolaget sjösatt flera nya initiativ.

Centralisering och mellanchefer gick inte hem

En starkt bidragande orsak till de senaste kvartalens resultatbesvikelse, som framför allt härrör från Mekonomen Sverige, är den omorganisation av säljverksamheten som drivits igenom. Affärsområdet har historiskt haft en kultur av stort ansvar och självbestämmande i butiksledet, där butikscheferna inte sällan varit delägare och experter på sina lokala marknader.
Omorganisationen innebar en centralisering av beslutsfattande och ett nytt lager av chefer på mellannivå, något som inte blev populärt.
– Vi hade ett problem, att försäljningen inte utvecklades som vi ville. Vi försökte lösa det problemet med en medicin, men det visade sig att den inte fungerade. Det blev en mycket dyr medicin, säger Pehr Oscarson.

Entreprenörskapet åter

Omorganisationen rullas därför tillbaka i syfte att "stärka entrepenörsskapet" i butikerna.
Det kostnadsreduktionsprogram om 25 miljoner kronor som ska realiseras under 2017 är i allt väsentligt ett resultat av att de extra kostnader som den nya organisationen medförde plockas bort. Den utökning av sparprogrammet med 20 miljoner som aviserades i mitten av februari innebär dock ett "bredare grepp", med besparingar inom både Mekonomen och Meca - inte minst inom centrala funktioner, enligt vd:n.

Medicinen ni satte in fungerade inte, så vad gör ni nu?
– Efter besparingsprogrammet är vi tillbaka på den kostnadsnivå vi hade tidigare. Den nya medicinen arbetar vi redan med; det handlar om extremt många säljaktiviteter i det svenska bolaget. Vi gasar för fullt med att justera koncept, ändra erbjudanden och se över sortimentet, säger Pehr Oscarson, utan att ge någon prognos för när effekterna ska synas i resultaträkningen.

Datastrul
Mekonomens andra stora problem under 2016 var införandet av ett nytt butiksdatasystem. Ett 30-tal butiker fick det nya systemet, som snart visade sig inte leva upp till förväntningarna. Ytterligare expansion i butiksnätet har nu stoppats tills vidare.
– Ett nytt system behövdes, då det gamla var föråldrat. Jag ifrågasätter inte det beslutet. Misstaget som gjordes var att vi gick för fort fram, kanske i för många butiker inledningsvis, och innan systemet var tillräckligt anpassat till våra specifika behov. Vi gjorde inte vår hemläxa ordentligt, konstaterar Pehr Oscarson.
I dagsläget återstår "någon månads" fortsatt arbete med att anpassa systemet. Ett beslut om bolaget ska gå vidare i fler butiker, eller vänta ännu ett år, bör kunna fattas senare i år, säger vd:n.

Danska sänket borta

Ett problem av mindre magnitud har bolaget upplevt inom Opus Equipment, som förvärvades sommaren 2015. Enheten arbetar med kontrollutrustning för verkstäder och bilprovningsföretag.

Läs också: Pehr Oscarson vd för Mekonomen

– Det har varit en större utmaning att integrera och hålla liv i försäljningen än vi räknat med. Nu genomför vi en klassisk turnaround-övning - drar ned på kostnader och ställer om organisationen. Vi har redan sett tydliga resultatförbättringar och räknar med att vara tillbaka på en bra nivå innan året är slut, säger Mekonomens vd.

Mekonomens danska verksamhet har en längre tid tyngt bolag och kursutveckling. Sedan årsskiftet är denna dock såld och alla engångskostnader tagna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Mycket som talar mot exponeringsförbud

Positivt för Avenyn

Gallerialyft i Falun

Dustin: högre förväntan i år

Branschen öppnar dörren till Sverige

Restaurang-och fastfoodbranschen växer snabbt och erbjuder jobb för många nyanlända. I dag en relativt enkel väg in i det svenska samhället som i morgon kan bli ännu smidigare om vissa hinder undanröjs.

Välbesökt seminarium om ekomärkning

Ekologiskt, Kravmärkt, Svenskmärkt, närproducerat. Under ett välbesökt seminarium, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, diskuterades vad som är bäst.

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Arkiv

”Småbrott” med stora samhällskonsekvenser

Ligor stjäl kött i stora volymer utan att riskera kännbara straff. Vissa butiker anses så farliga att väktare inte får arbeta där, och kunder flyr till näthandel för de känner sig otrygga i butiker.

Lönsamt med direktkontakt

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Butiker utmaning för dementa

 Flera personer på ett demensboende har blivit anmälda för snatteri. Det berättade Jane Lindell Ljunggren under ett seminarium som Fri Köpenskap arrangerade under Almedalsveckan på onsdagen.

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Här är Sveriges demensvänligaste butik

Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall är Årets mest demensvänliga butik. Katrin Andersson, som tillhör butiksledningen, tog emot priset av tv-profilen Morgan Olofsson i Fri Köpenskaps Almedalenpaviljong.

Fullt tryck i Almedalsgarderoben

Redan söndag kväll bankade de första på, och på måndagen lånades ett femtiotal uppsättningar kläder ut.

Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

1

Ta vardagsstölder på allvar!

Poliserna Fredrik Kaati och Thobias Rydberg berättade om projektet Trygg butik, som de drivit på Södermalm sedan ett drygt år.

När konsumenten ändrar matvanor

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.

Ett par dagars vila...

dagenshandel.se tar paus ett par dagar

Säkerhet: Kosmetikkedja skyddar med DNA

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

Säkerhet: Så slipper företaget cyberattacker

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Debenhams vinst minskar

Säkerhet: Ny cyberattack sprider sig raskt

Världen och Sverige har drabbats av en ny cyberattack. Drabbade är bland annat Göteborgs hamn, där APM Terminals under tisdagen fick sköta verksamheten manuellt.

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Malmö Entré sålt

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Träffa kunden i rätt ögonblick

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Nu är Klarna bank

Svenskarna vill handla hållbart

Sänd till en kollega

0.195