Mekonomens omorganisation en dyr medicin

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Bilservicekedjan Mekonomen verkar på en marknad som växer långsamt, med en årlig tillväxt i storleksordningen upp till 2 procent. Om Mekonomen ska öka mer än så handlar det om att ta marknadsandelar från i första hand de märkesbundna verkstäderna, som slåss hårt för att behålla sina positioner.

Under det senaste året har det varit glest mellan framgångarna för Mekonomens del och kvartalsresultaten har kommit in under marknadens förväntningar.
– Får man ingen skjuts av en växande marknad måste man göra allting själv, och där har vi inte riktigt hängt med de senaste åren, säger den nyligen utsedde vd:n Pehr Oscarson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Har de märkesbundna verkstäderna blivit aggressivare?
– Ja, det tycker jag. Några av aktörerna har blivit betydligt bättre på att hålla fast i bilarna när de byter ägare, bland annat med en aggressivare prissättning. Bilia, till exempel, måste man ha respekt för. Sedan finns det andra bilmärken som inte ryckt upp sig på samma sätt, säger Mekonomenchefen, som gärna lyfter fram vikten av relationen med slutkunden, bilägaren, ett område där bolaget sjösatt flera nya initiativ.

Centralisering och mellanchefer gick inte hem

En starkt bidragande orsak till de senaste kvartalens resultatbesvikelse, som framför allt härrör från Mekonomen Sverige, är den omorganisation av säljverksamheten som drivits igenom. Affärsområdet har historiskt haft en kultur av stort ansvar och självbestämmande i butiksledet, där butikscheferna inte sällan varit delägare och experter på sina lokala marknader.
Omorganisationen innebar en centralisering av beslutsfattande och ett nytt lager av chefer på mellannivå, något som inte blev populärt.
– Vi hade ett problem, att försäljningen inte utvecklades som vi ville. Vi försökte lösa det problemet med en medicin, men det visade sig att den inte fungerade. Det blev en mycket dyr medicin, säger Pehr Oscarson.

Entreprenörskapet åter

Omorganisationen rullas därför tillbaka i syfte att "stärka entrepenörsskapet" i butikerna.
Det kostnadsreduktionsprogram om 25 miljoner kronor som ska realiseras under 2017 är i allt väsentligt ett resultat av att de extra kostnader som den nya organisationen medförde plockas bort. Den utökning av sparprogrammet med 20 miljoner som aviserades i mitten av februari innebär dock ett "bredare grepp", med besparingar inom både Mekonomen och Meca - inte minst inom centrala funktioner, enligt vd:n.

Medicinen ni satte in fungerade inte, så vad gör ni nu?
– Efter besparingsprogrammet är vi tillbaka på den kostnadsnivå vi hade tidigare. Den nya medicinen arbetar vi redan med; det handlar om extremt många säljaktiviteter i det svenska bolaget. Vi gasar för fullt med att justera koncept, ändra erbjudanden och se över sortimentet, säger Pehr Oscarson, utan att ge någon prognos för när effekterna ska synas i resultaträkningen.

Datastrul
Mekonomens andra stora problem under 2016 var införandet av ett nytt butiksdatasystem. Ett 30-tal butiker fick det nya systemet, som snart visade sig inte leva upp till förväntningarna. Ytterligare expansion i butiksnätet har nu stoppats tills vidare.
– Ett nytt system behövdes, då det gamla var föråldrat. Jag ifrågasätter inte det beslutet. Misstaget som gjordes var att vi gick för fort fram, kanske i för många butiker inledningsvis, och innan systemet var tillräckligt anpassat till våra specifika behov. Vi gjorde inte vår hemläxa ordentligt, konstaterar Pehr Oscarson.
I dagsläget återstår "någon månads" fortsatt arbete med att anpassa systemet. Ett beslut om bolaget ska gå vidare i fler butiker, eller vänta ännu ett år, bör kunna fattas senare i år, säger vd:n.

Danska sänket borta

Ett problem av mindre magnitud har bolaget upplevt inom Opus Equipment, som förvärvades sommaren 2015. Enheten arbetar med kontrollutrustning för verkstäder och bilprovningsföretag.

Läs också: Pehr Oscarson vd för Mekonomen

– Det har varit en större utmaning att integrera och hålla liv i försäljningen än vi räknat med. Nu genomför vi en klassisk turnaround-övning - drar ned på kostnader och ställer om organisationen. Vi har redan sett tydliga resultatförbättringar och räknar med att vara tillbaka på en bra nivå innan året är slut, säger Mekonomens vd.

Mekonomens danska verksamhet har en längre tid tyngt bolag och kursutveckling. Sedan årsskiftet är denna dock såld och alla engångskostnader tagna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så spenderar svenskarna sina pengar

Stockholms city tappar säljfart

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Förra året omsatte Jula för första gången över sex miljarder svenska kronor. – Det är en milstolpe som det är roligt att passera., säger vd Joachim Frykberg.

Kläm och känn-faktorn minskar

Svenskarnas förtroende för den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet är högt. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och HUI.

Datainsamling skrämmer färre

Fler är positiva till digital insamling av privat information, men oron över hur uppgifterna används ökar samtidigt.

Arkiv

Helomvändning för "e-handelsvägraren"

Spurt för Apotekets e-handel

Apoteket ökade försäljningen och förbättrade resultat under årets första kvartal. – Jag är mycket nöjd med det starka resultatet under första kvartalet, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Pricers vd lämnar företaget

Lindex i nytt leveransavtal

Dustins nya köp

Dustin köper Malmöföretaget Saldab IT.

Hemköp inför pant på plastpåsar

TEKNIK: Modeföretaget blir techplattform

"Bygg plattformar - inte murar" är temat för Zalandos konferens Vizions som genomfördes i Berlin i slutet på april.

Så blev e-sporthandlarens första kvartal

Handelns avtal 2017

Axfood i linje med förväntningarna

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Zalando: "Vi skulle gärna samarbeta med H&M"

Paket direkt inom dörren i Lerum

Apotea gör rekordkvartal

Nätapoteket Apotea.se rivstartade sitt 2017.Hittills i år har omsättningen per månad överträffat 100 miljoner kronor tre månader i sträck.

Visma + Nyce = sant

Zalandos vd: Resultat i linje med förväntningarna

Att Zalandos preliminära försäljning och lönsamhet under det första kvartalet kom in i underkant av marknadens förväntningar är inget som bekymrar vd Rubin Ritter.

Qliro: Krympande nettoförlust

Satsning på nya sedelautomater

Trots att allt fler betalar med kort eller Swish satsar Bankomat AB på nya kontantautomater. Målet är 80 nya kontantcenter runt om i landet före årets slut.

Netto får ny internationell chef

Livsmedelshandlarna lanserar trygghetsinitiativ

Lexington tror på fler butiker

Mer Synoptik i Jakobsberg

Ny betalmetod ökar konverteringen

UC: ”Id-kapningar omsätter 6,3 miljarder”

Över 21 procent upp för Swedol i mars

Fenix Outdoor shoppar i Sydkorea

Media Markt: Detta vill tekniknördarna ha

Icabutik fick kritik för levande kycklingar i skyltningen

Åhléns krymper

Haparanda får ny sportoutlet

H&M-försäljning upp 6 procent

Sänd till en kollega

0.14