Rekordresultat för hemmafixarkedjan

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Det tredje kvartalet är hemmafixarkedjan Clas Ohlsons största och viktigaste, Den här gången kan bolaget summera en försäljningstillväxt på 9 procent. - Trots fortsatt negativ påverkan av effekter från valutasäkringar i norska kronan, levererar Clas Ohlson ett rekordresultat, summerar vd i niomånadersrapporten..

Försäljningen i kronor landar på 2 695 miljoner. Det motsvarar en försäljningstillväxt om 3 procent i jämförbara enheter.
– Det har varit bra fart i såväl våra butiker som vår e-handel under vintermånaderna och vi ser tillbaka på en julhandel som vi kan vara riktigt nöjda med, säger Peter Jelkeby, tillförordnad vd och koncernchef Clas Ohlson AB.

Säljer 40 procent i Norge

Resultatet är bättre än motsvarande period föregående år trots negativa effekter från valutasäkringar i den norska kronan, skriver ledningen i rapporten och påpekar att eftersom nästan 40 procent av försäljningen sker i Norge är en starkare norsk krona i grunden positiv för Clas Ohlson.

Fortsatt tillväxt och expansion internationellt
Kedjan ska fortsätta att satsta på växa utanför Norden. Första steget i etableringen i Tyskland med e-handel och tre butiker i Hamburg är avklarat.
Omstruktureringsprogrammet i Storbritannien rullar på med strategin att koncentrera butiker i Londons närhet.
Nästa räkenskapsår ska kedjan utöka butiksnätverket med 10 till 15 butiker på befintliga marknader kompletterat med tillväxt i e-handel, lovar vd i samband med rapportpresentationen.
Det nya mindre butiksformatet, Clas Ohlson compact store, ingår i omnikanalsatsningen liksom serviceerbjudandet om att hyra verktyg hos kedjan.

Till sommaren får bolaget ny vd och koncernchef. Som tidigare meddelats blir det Lotta Lyrå, en långvägare inom Ikeagruppen som nu senast kommer från uppdraget som utvecklings- och expansionschef.

CLAS OHLSONS TREDJE KVARTAL
Försäljningen ökade med 9 % till 2 695 Mkr (2 482), 5 % i lokala valutor
Rörelseresultatet ökade med 2 % till 390 Mkr (382)
Vinst efter skatt ökade med 4 % till 305 Mkr (294)
Butiksbeståndet utökades med 5 butiker (netto), som en tredje butik i Hamburg och en andra franchisebutik i Dubai

CLAS OHLSONS NIO MÅNADER
Försäljningen ökade med 5 % till 6 415 Mkr (6 098), 4 % i lokala valutor
Rörelseresultatet uppgick till 592 Mkr (633)
Vinst efter skatt uppgick till 459 Mkr (486)
Vinst per aktie uppgick till 7,28 kr (7,70)
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 763 Mkr (908)



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

Influencers väljer favoriter i Täby Centrum

Hon ska bygga om K-rauta

Urban Escape får öknen att blomma

AMF fastigheters omvandling av de trista kvarteren i Stockholms City är i full gång. I dag öppnar första etappen av Urban Escape.

Mediamarkt lanserar företagstjänster

Accent och Rizzo öppnar outletkoncept

Idag öppnar Accent och Rizzo två nya affärskoncept – Accent outlet och Rizzo outlet i Barkarby.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slarv med personuppgifter blir dyrt

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

Arkiv

Fortsatt byggstarkt

Googlechef till Swedols styrelse

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nespressos framtidsbutik öppnad

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Mood Stockholm förändras

UPS i etiktoppen

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

God tillförsikt hos näthandlarna

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Sänd till en kollega

0.109