Så gör Clas Ohlson i Tyskland

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Clas Ohlsons fortsatta expansion i Tyskland kan innebära ytterligare butiker under nästa verksamhetsår som sträcker sig fram till och med april 2018.

Det säger Clas Ohlsons tillförordnade vd Peter Jelkeby till Nyhetsbyrån Direkt.
Clas Ohlson öppnade sin första butik i Hamburg i mitten av maj 2016 och har följt upp det med ytterligare två Hamburgbutiker, en i mitten av september och en i slutet av november. Sedan oktober finns även e-handel på den tyska marknaden.
– Tyskland går bra. Vi har en bra respons och en bra plattorm nu med våra tre butiker. Vi har en bra feedback från kunderna och det är som vi upplever det inte längre bara nyhetens behag. Snittkvittot är förhållandevis positivt med tanke på hur länge vi varit verksamma i Tyskland och vi har en bra konverteringsgrad, säger Peter Jelkeby.
Ni har talat om en utvärderingsperiod i Tyskland på ett till två år?
– Vi tittar på det här hela tiden och jag kan inte säga exakt när vi är redo för nästa steg. Det är viktigt att poängtera att vi är långsiktiga, säger Peter Jelkeby.
Koncernen ska öppna 10-15 nya butiker netto under nästa verksamhetsår som börjar i maj 2017 och som sträcker sig till och med april 2018.
Några fler tyska butiker i de planerna?
– Det skulle kunna hända, men i dag finns det inga konkreta planer. Vi har en pipeline vi jobbar med, men vi är ännu inte där att vi kan bekräfta något. Det kan hända, men det är ingenting jag kan bekräfta i dag, säger Peter Jelkeby.


Peter Jelkeby om de övriga marknaderna tredje kvartalet:
* Sverige: "Marknaden är stabil och vi tar andelar"
* Norge: "Vi är nöjda med Norge, det viktiga är att vi tar marknadsandelar"
* Finland: "Marknaden fortfarande generellt tuff med lite positivare signaler jämfört med tidigare. Vi fortsätter gå starkt"
* UK: "Trög marknad. Men positiv trend för de mindre butikerna i London"
* Franchise Dubai: "Butik två (som öppnades november 2016) har levererat generellt bra. Vi är fortfarande i en utvärderingsperiod för att bedöma om/hur vi ska gå vidare"

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Daymaker

Robert Eriksson, grundare av Strängnäsbaserade konsultföretaget Daymaker lämnar vd-posten men arbetar vidare med fokus på produktutveckling. Ny vd är Fredrik Udd.

Coop öppnar supergrönt i Norra Djurgårdsstaden

På torsdagen öppnar Coop en helt ny butik som får guld i hållbarhet i det miljöprofilerade området Norra Djurgårdsstaden. En del av sortimentet får boende i Norra Djurgårdsstaden själva bestämma över.

Wrapp Index: H&M äger svensk modemarknad

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Coop i nytt städavtal med Samhall

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nespressos framtidsbutik öppnad

Arkiv

Här öppnar Feetfirst

Vagabond skruvar om butiken

Svenska skovarumärket, tillika butikskedjan Vagabond, har nu i mars öppnat butik i London. Och här på hemmaplan har man tagit fram ett nytt butikskoncept. Först ut med det nya är butiken i Göteborg.

RNB-vd:n på väg till Mekonomens styrelse

Han är ny kommunikationschef på Visita

Lindex donerar till kvinnohälsa

Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella kvinnodagen till utbildning i kvinnohälsa i Bangladesh och Myanmar. Modeföretaget beräknar att de på det här viset kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor.

”Fortsatt tillväxt, men svagare”

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI research.

Oförändrad handelsprognos från HUI

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2017 och öka med 3,0 procent 2018, mätt i löpande priser.

Ministern som går på Lidl

Igår var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Skärholmen lokalanpassar musik

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Mood Stockholm förändras

I mars kommer femårsfirande Mood-gallerian att nå ett besökstal på 20 miljoner. Matställena blir fler och på butikssidan blir det nytillskott.

UPS i etiktoppen

Logistikbolaget UPS har för elfte året i rad utsetts till ett av världens mest etiska företag. Utnämningen kommer från Ethisphere Institute.

Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

Lidl gör butiken tydligare

Han får lämna Netto

Miljöfarligt i hemtextilier

Kemikalieinspektionen har undersökt hemtextilier. Nästan en tiondel av textilierna innehöll ett miljöfarligt ämne som kommer att bli förbjudet 2021. Och ett kuddfodral var helt lagvidrigt.

God tillförsikt hos näthandlarna

Näthandlarna tror på ett starkt handelsår. Mer än varannan svensk e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år. Hemelektronik är den bransch som man tror mest på. Böcker och media minst.

Ledare: Tystnad ökar inte säkerheten

Senaste numret av Dagens Handel har tema Säkerhet. Ett hett ämne just nu.

Nordstan modevisar

Lindex kunder hjälper svältoffer

De är bäst på logistik

Så blir Hemköps framtidsbutik

Nyemitterat och klart för nätsporthandlaren

Klassisk herrmodetillverkare köper modeportal

App och prenumeration minskar Icas matsvinn

Inditex missar målet

Sportamore vill nyemittera

"Joy levererar"

Så blev MQ:s andra kvartal

Qliro blir kreditmarknadsbolag

Sänd till en kollega

0.127