Så gör Clas Ohlson i Tyskland

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Clas Ohlsons fortsatta expansion i Tyskland kan innebära ytterligare butiker under nästa verksamhetsår som sträcker sig fram till och med april 2018.

Det säger Clas Ohlsons tillförordnade vd Peter Jelkeby till Nyhetsbyrån Direkt.
Clas Ohlson öppnade sin första butik i Hamburg i mitten av maj 2016 och har följt upp det med ytterligare två Hamburgbutiker, en i mitten av september och en i slutet av november. Sedan oktober finns även e-handel på den tyska marknaden.
– Tyskland går bra. Vi har en bra respons och en bra plattorm nu med våra tre butiker. Vi har en bra feedback från kunderna och det är som vi upplever det inte längre bara nyhetens behag. Snittkvittot är förhållandevis positivt med tanke på hur länge vi varit verksamma i Tyskland och vi har en bra konverteringsgrad, säger Peter Jelkeby.
Ni har talat om en utvärderingsperiod i Tyskland på ett till två år?
– Vi tittar på det här hela tiden och jag kan inte säga exakt när vi är redo för nästa steg. Det är viktigt att poängtera att vi är långsiktiga, säger Peter Jelkeby.
Koncernen ska öppna 10-15 nya butiker netto under nästa verksamhetsår som börjar i maj 2017 och som sträcker sig till och med april 2018.
Några fler tyska butiker i de planerna?
– Det skulle kunna hända, men i dag finns det inga konkreta planer. Vi har en pipeline vi jobbar med, men vi är ännu inte där att vi kan bekräfta något. Det kan hända, men det är ingenting jag kan bekräfta i dag, säger Peter Jelkeby.


Peter Jelkeby om de övriga marknaderna tredje kvartalet:
* Sverige: "Marknaden är stabil och vi tar andelar"
* Norge: "Vi är nöjda med Norge, det viktiga är att vi tar marknadsandelar"
* Finland: "Marknaden fortfarande generellt tuff med lite positivare signaler jämfört med tidigare. Vi fortsätter gå starkt"
* UK: "Trög marknad. Men positiv trend för de mindre butikerna i London"
* Franchise Dubai: "Butik två (som öppnades november 2016) har levererat generellt bra. Vi är fortfarande i en utvärderingsperiod för att bedöma om/hur vi ska gå vidare"

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så spenderar svenskarna sina pengar

Stockholms city tappar säljfart

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Förra året omsatte Jula för första gången över sex miljarder svenska kronor. – Det är en milstolpe som det är roligt att passera., säger vd Joachim Frykberg.

Kläm och känn-faktorn minskar

Svenskarnas förtroende för den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet är högt. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och HUI.

Datainsamling skrämmer färre

Fler är positiva till digital insamling av privat information, men oron över hur uppgifterna används ökar samtidigt.

Arkiv

Helomvändning för "e-handelsvägraren"

Spurt för Apotekets e-handel

Apoteket ökade försäljningen och förbättrade resultat under årets första kvartal. – Jag är mycket nöjd med det starka resultatet under första kvartalet, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Pricers vd lämnar företaget

Lindex i nytt leveransavtal

Dustins nya köp

Dustin köper Malmöföretaget Saldab IT.

Hemköp inför pant på plastpåsar

TEKNIK: Modeföretaget blir techplattform

"Bygg plattformar - inte murar" är temat för Zalandos konferens Vizions som genomfördes i Berlin i slutet på april.

Så blev e-sporthandlarens första kvartal

Handelns avtal 2017

Axfood i linje med förväntningarna

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Zalando: "Vi skulle gärna samarbeta med H&M"

Paket direkt inom dörren i Lerum

Apotea gör rekordkvartal

Nätapoteket Apotea.se rivstartade sitt 2017.Hittills i år har omsättningen per månad överträffat 100 miljoner kronor tre månader i sträck.

Visma + Nyce = sant

Zalandos vd: Resultat i linje med förväntningarna

Att Zalandos preliminära försäljning och lönsamhet under det första kvartalet kom in i underkant av marknadens förväntningar är inget som bekymrar vd Rubin Ritter.

Qliro: Krympande nettoförlust

Satsning på nya sedelautomater

Trots att allt fler betalar med kort eller Swish satsar Bankomat AB på nya kontantautomater. Målet är 80 nya kontantcenter runt om i landet före årets slut.

Netto får ny internationell chef

Livsmedelshandlarna lanserar trygghetsinitiativ

Lexington tror på fler butiker

Mer Synoptik i Jakobsberg

Ny betalmetod ökar konverteringen

UC: ”Id-kapningar omsätter 6,3 miljarder”

Över 21 procent upp för Swedol i mars

Fenix Outdoor shoppar i Sydkorea

Media Markt: Detta vill tekniknördarna ha

Icabutik fick kritik för levande kycklingar i skyltningen

Åhléns krymper

Haparanda får ny sportoutlet

H&M-försäljning upp 6 procent

Sänd till en kollega

0.146