Klassisk herrmodetillverkare köper modeportal

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Handeln har nått en brytpunkt, där e-handeln transformerat hela distributionen av mode. Det säger Mats Ljungström, vd för klassiska herrmodemärket Sir of Sweden som i dagarna har förvärvat modeportalen och e-handelsbolaget Frontmen.

Sir of Sweden, grundat 1925, är en av Sveriges äldsta producenter av herrkonfektion. Bolaget drivs av Mats Ljungström som är barnbarn till grundaren Valter Ljungström.

Bolaget har nu förvärvat Frontmen, som är en multibrand webb-shop och modeportal som grundats av Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén. De båda kommer att leda
digitaliseringsarbetet med det anrika klädföretaget.
Satsningen är uppbackad av superentreprenören Erik Paulsson, grundare av bland annatbörsbolagen Peab och SkiStar. Han är storägare och styrelseordförande i den nya koncernen.

Sir of Sweden  har under de senaste åren öppnat flaggskeppsbutiker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Under 2016 insåg Sir of Swedens ledning att handeln nått en brytpunkt även i den konservartiva herrmodebranschen.

–E-handel är inte längre ett komplement utan en kärnverksamhet.Därför bestämde vi oss för att göra en digital offensiv, och började leta aktivt efter en partner, säger han till dagenshandel.se.

För Sir of Sweden innebär affären att de kan gå direkt på konsument, och att de har kontroll över hela kedjan från sömmerska till slutkonsument.

För modeportalen Frontmen.com innebär affären att de får dubbla marginaler, både en tillverkarmarginal och en detaljhandelsmarginal, vilket ökar deras lönsamhet.

Oscar Arrsjö lovar att Sir of Sweden inom kort kommer att kunna erbjuda en ännu bättre köpupplevelse för alla nuvarande och blivande kunder.

- Vi har en riktigt rolig resa framför oss, säger Oscar Arrsjö, vd på Frontmen.com.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Koll på lagen: Bot mot GDPR-panik

Kjell&Co öppnar outlet

Miljoner saknas i whiskybolagets konkursbo

1

Skjortexperten servar sömlöst

Utan detaljisttradition kunde den anrika skjorttillverkaren utgå helt från kundens behov när de öppnade butiker.

Ikea skapar bolagsaccelerator

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Lag mot hyvling på gång

Prognosen - så kan e-handeln drabba butikerna

Nu vill Klarna byta namn

Betaltjänsten har skickat in ansökan till bolagsverket, men de väntar fortfarande på tillstånd.

På nytt jobb: Vasakronan rekryterar

Hit flyttar Rusta

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Köld och påsk minskade resultaten

Konsumenterna ser positivt på självscanning

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Storföretagen fortsatt viktiga för ekonomin

Små och medelstora företag har sedan 1990-talet främst stått för tillväxten men enligt en ny rapport spelar de stora företagen fortfarande en viktig roll.

Skatt och släkt oroar familjeföretagen

Intersport flyttar lager

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

Handelns avtal 2017

De kräver att bankerna redovisar bedrägeriförluster

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

De tar plats i styrelsen

De är årets agenter

Lidls plan för USA - halvera priset

Franskt logistikföretag till Norden

Modekedja får omnikanalpris

Kompakt Clas Ohlson i Helsingfors

Svensk lågprissuccé till Tyskland

Modekoncern med ny vd

De tjänar pengar på andras fördomar

Twilfit i rekryteringstagen

Ta chansen på Kina!

Dagens Handel på plats på #sebc

Nätmode för 3,2 miljarder

Ny ordförande i Convenience Stores Sweden

Sänd till en kollega

0.161