De är bäst på logistik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Vinnaren av PostNordLogistics Award 2016 blev nätapoteket Apotea. Pär Svärdson, vd, JohannesTräskman, logistikchef och Joakim Nilsson, lagerchef tog emot priset.


För 15:e året i rad delar Postnord ut PostNord Logistics Award. I går hölls prisceremonin där Apotea fick ta emot utmärkelsen.

Övriga nominerade finalister var Elgiganten, MECA och Oenoforos.

Ett nyinrättat specialpris tilldelades även Stockholms Stadsmission för deras arbete i Matcentralen.

PostNord Logistics Award går till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen under året som gått. Samtliga finalister i 2016 års upplaga visar att de lever upp till de höga krav på kreativitet, lönsamhet och hänsyn till miljö- och klimatpåverkan som juryn ställer. Priset delades ut vid en prisceremoni på PostNords huvudkontor i Solna under torsdagseftermiddagen. Apotea tog emot priset med motiveringen:

”E-handelsbolaget Apotea utmanar apoteksbranschen och bygger sin snabba, lönsamma tillväxt genom en innovativ och effektiv logistik och varuförsörjning som skapar förutsättningar för låga priser, ett stort sortiment, hög tillgänglighet och snabba leveranser – allt med kunden i fokus. Etiska, sociala och miljömässiga aspekter genomsyrar Apoteas utvecklingsarbete och utgör grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet.”

– Det är grymt roligt att få priset! Logistik är oerhört viktigt och att då vinna det finaste priset inom detta område känns väldigt bra. Priset ska förstås till lagret i Morgongåva, till vår personal där, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Vinnaren utses av en jury bestående av forskare, specialister och företagsledare – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. Ordförande är Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet och styrelseledamot i PostNord.

– I takt med att logistik har blivit ett allt mer affärskritiskt element för företag har Apotea visat prov på hur man kan arbeta med smarta och effektiva logistiklösningar för att skapa en lönsam tillväxt. De ligger också i framkant när det gäller att erbjuda konsumenter valfrihet i leveranserna, säger Anders Holm, vd Postnord Sverige.

 


Inför årets upplaga av PostNord Logistics Award inrättades ett nytt specialpris som tilldelades Stadsmissionens Matcentralen med motiveringen:

”Det arbete som Stockholms Stadsmission utför i Matcentralen är ett framgångsrikt exempel på hur samarbete och logistiktänkande minskar samhällets matsvinn och samtidigt stöttar personer i utsatta livssituationer genom att tillhandahålla livsmedel till låga priser och verka för arbetsintegration genom arbetsträning.”

PostNord Logistics Award instiftades av PostNord (dåvarande Posten) år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Alla företag och organisationer, oavsett storlek, som är verksamma i Sverige är välkomna att medverka i tävlingen. Juryn utser finalister utifrån tre huvudkriterier:
•    Logistiklösningens grad av innovationskraft, kreativitet och nytänkande.
•    Logistiklösningens effektivitet och påverkan på verksamhetens konkurrenskraft, samt effektivitet och lönsamhet i verksamheten totalt sett.
•    Logistiklösningens miljö- och klimateffektivitet.
Mer information om jurymedlemmarna och tidigare års vinnare finns här.

Källa: Postnord


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så spenderar svenskarna sina pengar

Stockholms city tappar säljfart

Byggmax vd: Svag konsumentmarknad första halvåret

Så blev Byggmax första kvartal

Jula spränger miljardvallen

Förra året omsatte Jula för första gången över sex miljarder svenska kronor. – Det är en milstolpe som det är roligt att passera., säger vd Joachim Frykberg.

Kläm och känn-faktorn minskar

Svenskarnas förtroende för den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet är högt. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och HUI.

Datainsamling skrämmer färre

Fler är positiva till digital insamling av privat information, men oron över hur uppgifterna används ökar samtidigt.

Arkiv

Helomvändning för "e-handelsvägraren"

Spurt för Apotekets e-handel

Apoteket ökade försäljningen och förbättrade resultat under årets första kvartal. – Jag är mycket nöjd med det starka resultatet under första kvartalet, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Pricers vd lämnar företaget

Lindex i nytt leveransavtal

Dustins nya köp

Dustin köper Malmöföretaget Saldab IT.

Hemköp inför pant på plastpåsar

TEKNIK: Modeföretaget blir techplattform

"Bygg plattformar - inte murar" är temat för Zalandos konferens Vizions som genomfördes i Berlin i slutet på april.

Så blev e-sporthandlarens första kvartal

Handelns avtal 2017

Axfood i linje med förväntningarna

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Zalando: "Vi skulle gärna samarbeta med H&M"

Paket direkt inom dörren i Lerum

Apotea gör rekordkvartal

Nätapoteket Apotea.se rivstartade sitt 2017.Hittills i år har omsättningen per månad överträffat 100 miljoner kronor tre månader i sträck.

Visma + Nyce = sant

Zalandos vd: Resultat i linje med förväntningarna

Att Zalandos preliminära försäljning och lönsamhet under det första kvartalet kom in i underkant av marknadens förväntningar är inget som bekymrar vd Rubin Ritter.

Qliro: Krympande nettoförlust

Satsning på nya sedelautomater

Trots att allt fler betalar med kort eller Swish satsar Bankomat AB på nya kontantautomater. Målet är 80 nya kontantcenter runt om i landet före årets slut.

Netto får ny internationell chef

Livsmedelshandlarna lanserar trygghetsinitiativ

Lexington tror på fler butiker

Mer Synoptik i Jakobsberg

Ny betalmetod ökar konverteringen

UC: ”Id-kapningar omsätter 6,3 miljarder”

Över 21 procent upp för Swedol i mars

Fenix Outdoor shoppar i Sydkorea

Media Markt: Detta vill tekniknördarna ha

Icabutik fick kritik för levande kycklingar i skyltningen

Åhléns krymper

Haparanda får ny sportoutlet

H&M-försäljning upp 6 procent

Sänd till en kollega

0.141